Skissa & dra lärdom (2 / 9 steg)
Steg 2: 2D skissa - ser, Layout, linje, form, skugga, glans. 2D förbättringar
I föregående lektion tittade vi på mark att göra, att kunna styra markerar att vi på sidan att uppnå en önskad linje eller form. Nu var på väg att utforska en mer avsiktlig praxis i Hur Rita objekt.
Detta avsnitt är uppdelat i.
- Utseende, Layout, Line - forma, skugga, lysa,
- Praktiken Element.
- Förbättringar - överlappning, textur & detalj, skuggor
- Praktiken Element.
Detta inte ritning från observationen så vi inte kommer att försöka Rita vad vi se men försöker konstruera en ritning från grundläggande element, punkter, linjer, kurvor, fyrkanter, cirklar och trianglar. Vi börjar om med mycket mycket svaga linjer och långsamt bygga upp vår ritning.
Du behöver inte:
En linjal eller rak kant.
Ett radergummi eller korrigera vätska (misstag är bra, ser vi misstaget, vi lära av misstaget).
Du behöver:
En kulspetspenna (alla färger kommer att göra, även om svart är bättre senare).
En A4 pappersark - landskap (långsidan närmast dig)
Något att dra - jag använder en head phone jack se image.2
Avsnitt 1 - utseende, Layout, linje, form, skugga, Shine (se bild 1)
Titta
Det första vi behöver göra är fastställa övergripande proportionerna för objektet på han sida måste vi titta på det noga. Jag skissar vanligtvis idéer på sidan ungefär storleken av en knuten näve, stor nog för detalj men lämnar tillräckligt utrymme för att lägga till andra idéer. - kom ihåg att hålla dina rader ljus & svagt.
- Har tittat på dina objekt skissa en kvadrat/rektangel att beskriva det övergripande området av ritningen.
- Skiss i stora avgörande funktioner. Se image.3 och image.4.
LAYOUT
Nästa sak att göra är att undersöka objektet noga för detaljer och LAYOUT som är i förhållande till andra funktioner och den övergripande formen. -Kom ihåg att hålla dina rader ljus & svagt.
- Använda enkla punkter, märke raka linjer, kurvor och eller cirklar - lätt i egenskaper för objektet. Se image.5.
LINJE
När du har ungefär markerat ut där allt är det är dags att företaget upp ritningen. Vi kommer att gå över designen igen med en lite tyngre linje märkning ut dispositionen och funktioner vi vill se på objektet.
- Använder samma penna men gå över mer långsamt och med lite mer tryck linje i design disposition och funktioner du vill behålla. Se image.6.
- Ignorera alla lätt konstruktion linjer dessa kommer inte vara märkbar mot mörka linjer.
Denna typ av ritning kallas ORTOGRAFISK-
FORM, SKUGGA, SHINE.
Vi kommer att diskutera ljus och skugga mer i detalj i nästa steg, men för att förbättra din ritning är det möjligt att lägga till en liten skugga med hjälp av en teknik som kallas cross kläckning. Arga kläckning är en tekniker att använda små parallella linjer för att skapa områden i tonen. Det görs vanligen på alternerande vinklar, 45 grader ett sätt, sedan den andra, då vertikalt och sedan horisontellt. Varje lager läggs mer bläck och skymmer mer papper skapar en mörkare och mörkare ton. Se bild 7 och image.8.
ÖVA, öva, öva (se bild 1 igen för idéer)
Se bilder 9-12
Oroa dig inte om dina ritningar är tilltufsad, detta är bara början, håller just kommer, det kommer att bli bättre - långsamt :)
Avsnitt 2 - 2D Enhancement - överlappning, textur & detalj, skugga. (Se bild 13)
En ritning är i grunden en optisk illusion att konstnären eller designer skapar för att lura betraktaren att tro att vad de tittar på är "riktiga" eller åtminstone liknar "riktiga" nog för dem att tänka på ritningen inte det faktum att det är på ett platt papper; några konstnärer kallar detta ger en bild "djup". Som designer kan vi lura betraktaren om vi förstår hur deras vision och deras sinnen samverkar för att skapa en uppfattning av ett objekt.
- Titta på och Kopiera bild 14, märka tre rutor/rektanglarna överlappar varandra, de ser ut som de är en ovanpå ett annat. Av "Skikta objekt skapar vi en illusion att objekt som finns i en 3D-rymden eftersom de"överlappar".
- Titta på och Kopiera bild 15, här använder vi några rader för att skapa en illusion av konsistens och lite cirklar i hörnen föreslår skruvar eller skruvar, detta är detalj. Detta uppfyller igen förväntan av tittarna åtanke 3D-objekt har detaljer som vi kan se.
- Titta på och Kopiera bild 16, här använder vi arga hatch skuggning (image.7) för att skapa en illusion av att varje lager kastar en skugga. 3D-objekt skulle bara kastade skuggor, så detta igen lägger i illusionen.
Bild 17, 18 och 19 visar hur skuggning kan användas för att skapa en illusion av ljus faller på en krökt ytbehandlar t.ex. en cylinder. Bild 19 förklarar mer i detalj. Ljuset faller på objektet och vissa ljuset reflekteras, där reflektion är direkt tillbaka mot tittarna ögat, betraktaren se en höjdpunkt (ljus). En mörkare ton där ljus börjar falla från siktlinjen, mindre ljus reflekterat sätt och är sett (Medium) och där ljuset är inte reflekteras mot betraktaren har vi mycket lite ljus sett vilket innebär en mörkare ton fortfarande (mörk). Så måste någon representation av ett objekt du tänka på där ljuset skiner från och där reflektioner är. I design vi ofta helt enkelt detta genom att anta att ljus lyser över tittarna vänster skuldra. Ljus från den vänster.
Så vi har;
- Titta
- Layout
- Linje
- Form
- Shadow
- Shine
- Överlappning
- Konsistens
- Detalj
- Skugga
- Ljus från vänster
Och om vi kommer ihåg att tillämpa detta till alla våra ritningar kommer det öka illusionen av 3D, även om det är bara en ortografisk skiss. Bilder 20, 21 och 22 Visa stegen i action - märka överlappningen tillhandahålls genom att lägga till en rektangel bakgrund som inte är ganska stor nog så att objektet överlappar bakgrunden.
ÖVA, öva, öva (bild 1 och 13 på se för idéer).