Skissa & dra lärdom (6 / 9 steg)
Steg 6: 2D & 3D markör Rendering
Markörer är att föredra för de flesta produktdesigners när du inte arbetar digitalt och så här är en grundläggande introduktion till användning av markörer och vissa grundläggande teknik.
Du behöver:
Vattentät, pigment bläck, permanent fin-line ritning penna. Jag föredrar en tunn nib 0,1 mm
Vit penna krita (valfritt men användbart)
Vit färg penna eller vit (tillval användbara - kan vara temperamentsfull var försiktig)
Cool Grey nummer 2 markör (eller närmast motsvarande)
Bild 1 och 2 - referensmallar
Bild 3 och 4 - ni kanske minns den övning som vi gjorde från steg 2, avsnitt 2, bild 13 - detta är en mycket liknande övning.
- Skiss tre överlappande rutor/rektanglar så de ser ut som de är en ovanpå ett annat. Av "Skikta objekt skapar vi en illusion att objekt som finns i en 3D-rymden eftersom de överlappar.
- Använda några rader för att skapa en illusion av textur och små cirklar i hörnen föreslå skruvar eller skruvar
- Här använder vi den svala grå nummer 2 markören för att beskriva nedre och högra sidan kanten som om en skugga är att gjutas. Observera att vi har ett antal nivåer här och så om du tittar mycket noga kommer du att märka det fore de flesta torget (glas) kastar en skugga på både torget i metall och trä plankan. Där skuggan kastas på trä tomt är det lite tjockare detta beror på att glaset är längre bort från plankan än det är från metallen. Tjockleken på skuggan anger avstånd från objektet skuggan kastas.
Du ser skuggan använde mycket från nu på att hjälpa objekt/skisser etc. verka "från sidan" lite.
Bild 5 - Light Medium och mörk skuggning - fördelen med att använda markörer är att när du överlappar färgning av markören på sidan du får allt mörkare toner av samma färg. Det är lite som överlappande linser från ett par solglasögon - flera lager = mörkare färg.
Bild 6 - här igen vi upprepa övningarna från en steg 2 men den här gången använder vi den svala grå nummer 2 markören för att skapa tonvärdena för skuggor att ge form och glans.
Bild 7 - här visar vi hur skuggning kan skapa indrag i en yta som den LED avläsningen eller skapa upphöjda ytor som knappen.
- Skissa en rektangel inom en rektangel.
- Gå med inre rektangelns hörn till yttre rektangelns hörn med korta diagonala linjer.
- Använda din cool grå nummer 2 skugga ett lager över hela det område som omfattar både rektanglar. Detta är din första lagret - ljus.
- Upprepa denna fyllning men försöka missa ut den nedre och högra delen av mellanrummen mellan rektanglarna. Detta är det andra lagret - medium.
- Nu skugga bara den vänstra sidan och övre delen av utrymmet mellan rektanglarna. Det här är din tredje lagret - mörk.
- Siffrorna dras in med en fin-line ritning penna och sedan en skugga läggs till med märkpenna.
- Eftertanke linjer har varit skissade över inre rektangeln att föreslå ett glas som yta.
- Vit penna crayon har använts för att skapa höjdpunkter och ljusare områden som återspeglar ljuset. Till c
För att skapa en knapp återförs den markerade och skuggade ytor.
Bild 8 - här ett enda lager av markör har lagts och sedan ett andra lager används för att lägga till detaljer som en grill, små hål eller knölar. Mörka linjer till de vänstra och övre skuggorna på kanterna på grillen och hål medan höjdpunkter plockas ut på högra och nedre kant. Gupp är baksidan av detta.
Bild 9 - här har vi några exempel på 2D färgade rendering teknik som kommer att omfattas mer i detalj när vi tittar på färglära.
Bild 10 till 16 - 3D markör Rendering teknik - steg för steg Basic.
- Bild 10 - ett utseende och Layout av vissa överlappande kvader.
- Bild 11 - första lagret av cool grå nummer 2 hela varje yta - ljus
- Bild 12 - det andra lagret på de vertikala ytorna bara - medium
- Bild 13 - tredje lagret till lodrät höger hand ansikten (ljuset kommer från vänster) - dark
- Bild 14 - disposition används för att definiera former tydligare (inget ljus reflekteras från ytterkanterna)
- Bild 15 - skuggor återges.
- Bild 16 - höjdpunkter på innerkanterna läggs där dessa kanter skulle reflektera ljus.
Bild 17 - processen upprepas som ett exempel i olika färgade markör.