Sprites & grafik på den Micromite kamrat (10 / 13 steg)
Steg 10: Sprite subrutiner Sammanfattning
Här är en sammanfattning av de sub rutiner vi har använt för att visa, animera och flytta sprites:
SUB LoadSpr sprite, grafik, x, y, spegel, palett
I2C skriva PC, 8-0, 1, 202, sprite, grafik, x, y, spegel, palett
END SUB
Sub HideSpr sprite
I2C skriva & h42, 5-0, 1, 202, sprite, 0, 0
End Sub
Sub-animera sprite, start, slut, fördröjning
I2C skriva PC, 6-0, 1, 219, sprite, start, slut, fördröjning
End Sub
Sub MoveSpeed sprite, xdelay, ydelay, xinc, yinc
I2C skriva PC, 0, 7, 1, 220, sprite, xdelay, ydelay, xinc, yinc
End Sub
SUB LoadResource filen$, cmd
I2C skriva PC, 2-0, 1, 230 ' Rensa I2C register
FÖR X = 1 till LEN(file$) ' Skicka filnamnet
I2C skriva PC,0,2,x+1,ASC(MID$(file$,x,1)): Nästa X
I2C skriva PC, 0, 2, 1, cmd "Malltyp last 180 eller 181
a$ = "": göra medan en$ <> "*": en$ = INKEY$: LOOP: paus 1000
END SUB