Sprites & grafik på den Micromite kamrat (3 / 13 steg)
Steg 3: Skapa typsnitt/kakel skärmen kartor
När du har skapat dina teckensnitt/kakel tecken i det sista steget, du kommer antagligen att skapa din egen skärm kartor, (. SCR) filer som kommer att placera brickor en skärm åt gången. Det är möjligt det Visa en enda teckensnitt/platta eller grupp av teckensnitt/plattor på skärmen från BASIC, men skärmen kartor kan du designa kreativt.
Skärm/karta filen, (. SCR) är en 1 k ASCII-textfil som innehåller 31 rader av 28 tecken, föregås av en #.
I ASCII, en skärm/karta karaktär ser ut så här: (rulla en sida)
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
# aaaabc
# aaabc
# f.Kr.
# d f.Kr.
# aaaaaaabc
# f.Kr.
# f.Kr.
#aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Du kommer att notera användningen av små bokstäver a, b, c och d. Jag har definierat nedre fallet som en tegelsten. Bokstäverna b & c har blivit vänster och höger sida av min stegar, och slutligen d är en 8 x 8 guld bröst.
Jämföra den. SCR-fil med bilden och du ser samma karta.
Vid tiden för detta Instructable, det finns bara ett sätt att redigera skärmen karta ". SCR"filer:
- Ladda den. SCR filen in i Micromite redaktör som en. BAS-program.
Om du har problem föreställande hur ASCII-bilden ovan blir en bild, här tecken a-d på min nuvarande teckensnittsfil. FNT fil.
'' Kakel 38 = en = rött tegel
#22222022
#22222022
#22222022
#00000000
#22022222
#22022222
#22022222
#00000000
'' Kakel 39 = b = stege vänster
#00FF0000
#00FFFFFF
#00FFFFFF
#00FF0000
#00FF0000
#00FFFFFF
#00FFFFFF
#00FF0000
'' Kakel 40 = c = stege höger
#0000FF00
#FFFFFF00
#FFFFFF00
#0000FF00
#0000FF00
#FFFFFF00
#FFFFFF00
#0000FF00
'' Kakel 40 = d = guld bröst
#0E0000E0
#00E00E00
#66666666
#6EEEEEE6
#6EEEEEE6
#6EEEEEE6
#6EEEEEE6
#66666666