Sprites & grafik på den Micromite kamrat (8 / 13 steg)
Steg 8: Animera Sprites med riktade Animation
På sista sidan gjorde vi några enkel animation och rörelse med animera & MoveSpeed subrutiner.
Låt oss ta en stund att prata om dirigerad animation.
Dirigerad animation är vad du kommer att använda när du flyttar de primära sprites i ditt program.
I början av programmet bestämt du några en utgångspunkt för din "hero" sprite.
Det kommer se ut ungefär så här:
player_x = 100
player_y = 200
Du behöver även ange en sprite ram variabel för din sprite att animera:
player_frame = 4
Därefter börjar du ditt huvudprogrammet ögla där faktiska handlingen skall äga rum.
start:
player_frame = player_frame + 1
Om player_frame > 7 då player_frame = 4
LoadSpr 1, player_frame, player_x, player_y, 0, 0
Pausa 100
gå till start
Detta är början av riktad animation. Att lägga till spelenheten kod om du vill uppdatera spelarens x och y positioner startar du på din väg till att skapa ett bra spel eller demo.
Ta en titt på den typiska flödesscheman för ett litet spel jag har bifogat till denna sida.