Sprites & grafik på den Micromite kamrat (13 / 13 steg)
Steg 13: Att sätta allt ihop
Detta Instructable har lämnat alla de grundläggande verktyg som behövs för att arbeta med MODE 4 sprites och kakel.
Det är författarens uppfattning att Sprite och kakel baserad spel är mer magisk och övertygande som de bästa moderna 3D shooters eftersom "retro" spel berodde på spelaren är sinne och fantasi fylla i tomrummen. När jag spelar Zork, jag kan se den underjordiska grottan i mitt sinne, och jag garanterar upplösningen för min fantasi är mycket högre än Oculus Rift.
Här är en mall för öppnandet koden att växla lägen och alla subrutiner jag har diskuterat i denna text. Allt som återstår nu är att öppna dörren till fantasi och äventyr och skriva ett bra program.
Ditt uppdrag väntar...
I2C öppna 400,100
PC = & h42
I2C skriva PC, 0, 3, 1, 2, 4 ' växla till mode4.mde
MEDAN ASC(a$) <> 42: a$ = INKEY$: LOOP
REM ** DIN STORA SPELET BÖRJAR HÄR **
Sub LoadSpr sprite, grafik, x, y, spegel, palett
I2C skriva PC, 8-0, 1, 202, sprite, grafik, x, y, spegel, palett
End Sub
Sub HideSpr sprite
I2C skriva & h42, 5-0, 1, 202, sprite, 0, 0
End Sub
Sub-animera sprite, start, slut, fördröjning
I2C skriva PC, 6-0, 1, 219, sprite, start, slut, fördröjning
End Sub
Sub MoveSpeed sprite, xdelay, ydelay, xinc, yinc
I2C skriva PC, 0, 7, 1, 220, sprite, xdelay, ydelay, xinc, yinc
End Sub
Sub LoadResource filen$, cmd
I2C skriva PC, 2-0, 1, 230 ' Rensa I2C register
FÖR X = 1 till LEN(file$) ' Skicka filnamnet
I2C skriva PC,0,2,x+1,ASC(MID$(file$,x,1)): Nästa X
I2C skriva PC, 0, 2, 1, cmd "Malltyp last 180 eller 181
a$ = "": göra medan en$ <> "*": en$ = INKEY$: LOOP: paus 1000
End Sub
SUB visningstext textx, texty, färg, text$
FÖR x = 1 till LEN(text$): char = ASC(MID$(text$,x,1))
I2C skriva PC, 6-0, 1, 200, textx + x, texty, färg, röding
PAUS 1: nästa x
End Sub
SUB DisplayChar charx, Emilia, färg, röding
I2C skriva PC, 6-0, 1, 200, charx, Emilia, färg, röding
Avsluta Sub