Sprites & grafik på den Micromite kamrat (2 / 13 steg)
Steg 2: Skapa typsnitt och kakel
Font/kakel filen, (. FNT) är en 8 k ASCII-textfil som innehåller 63 teckensnitt/kakel tecken, numrerade 0-62.
I ASCII, en font/kakel karaktär ser ut så här:
'' KAKEL 11 = A
#000FFF00
#00FF0FF0
#0FF000FF
#0FF000FF
#0FFFFFFF
#0FF000FF
#0FF000FF
#00000000
Varje rad på 8 pixlar föregås av ett "#" hash-taggen.
Varje pixel av 8 x 8 teckensnitt/kakel representeras av ett enda tecken, 0-9, A-F.
Dessa hexadecimal, enda siffror avgör färgen på varje pixel i karaktären.
Om du tittar noga, ser du det övre fallet A i vitt "F" pixlar.
Tips för att skapa bra teckensnitt/plattor:
Medan alla tecken i din teckensnittsfilen. FNT filen kan ändras, det är i allmänhet en god idé att lämna kakel noll (den första kakel) ställa in alla 0. Detta kakel används som "space" och kan göra din program ser konstigt om den innehåller pixlar.
- 1-10 plattor är siffrorna noll genom nio.
Om du vill ha en resultattavla, lämna dessa ensam.
- Plattor 11-36 är versala tecknen A-Z.
Om du vill ha i spelet meddelanden, lämna dessa ensam.
- Plattor 38-62 är gemener tecknen a-z.
Detta är ofta används för att utforma 8 x 8 grafik kakel kakel.
Vid tiden för detta Instructable, det finns två sätt att redigera teckensnitt/kakel ". FNT"filer:
- Ladda den. FNT filen in i Micromite redaktör som en. BAS-program.
- En "pågående arbete" uppdatering av SPREDIT kallas GRPHEDIT kan användas på MMC.