Stål masker baserat på en 3D face scan (1 / 4 steg)
Steg 1: modellering
Först behövde jag en genomsökning av mitt ansikte. Jag gjorde några sökningar för leverantörer i Seattle-området, och resultaten var inte uppmuntrande. De var alla mycket avancerade tjänster, som inte ens lista sina priser. De uppenbarligen vill inte arbeta med någon på ett billigt litet konstigt projekt. Då upptäckte jag 3D hubbar som låter dig hitta lokala personer med utskrift eller scanning utrustning. Snart satt jag i food court i en mall medan någon vinkade en Kinect-stil scanner runt mitt huvud för kontanter. Perfekta!
Resultaten var ganska bra, alltför. Som ni kan se, min ponny svans förväxlat det ganska lite, och muttonchops är lite konstigt. Men viktiga delar, liksom ögon/näsa topografin, alla kom genom ganska bra. Jag pumpade hela saken med 1 mm blandaren stelna modifier, för lite av fel.
Nästa steg var att skapa masker baserat på pointcloud data. Efter att ha experimenterat med olika mixer modifierare, slutade jag upp att göra det manuellt. För varje mask skulle jag skapa en kopia av pointcloud, sedan in redigeringsläget och Visa hörnen. Jag valde alla de som jag ville ha som ett hörn av masken, sedan bort resten. Räkna ut vilka som ska välja tog några försök och misstag. Du måste komma ihåg ett lägenheten stålsätter plan kommer att ansluta var och en, som du inte vill att korsande ditt ansikte! Men stressa inte för mycket om det, eftersom du kan justera dem i nästa steg.
När du har en poäng, Anslut dem till en rimlig maska. Nu flytta maskor tillbaka över den ursprungliga ansikte scan. Här kan du se var ansikte scan yta skär masken. Justera punkter tills det inte sker. Om du vill en symmetrisk design, som jag gjorde med domino mask, kan du utforma bara hälften och sedan spegla det över Z-axeln.