Stora bollen labyrint spel (3 / 9 steg)
Steg 3: Axel och gimbal
Borra två hål på ca 6mm (¼") från ena änden av skaftet, och exakt mitt emot varandra. Dessa hål bör bara stor nog att låta skruvarna används i gimbal snurra fritt men med minimal spela. Jag använde #10-32 x ¾" skruvar och borrade hål 3/16". Använda en drill press om möjligt och vara så exakt som möjligt för att få dessa två hål exakt 180° isär och lika avstånd från slutet av axeln.
Som visas i bilderna, hugga brett slots från slutet av axeln mellan borrhålen att ge utrymme för rörlighet för nötter på gimbal vippande ringar.
För den gimbal inre ringen, skär en 12,7 mm (1/2") bred ring från en 1½" (nominellt) PVC koppling. För den yttre ringen gimbal, skär en 19mm (3/4") bred ring från en 2" (nominellt) PVC koppling.
I den inre ringen hål borra två försänkt exakt 180° isär, tillräckligt liten så #10 skruvarna gängade tätt i hålen. I rät vinkel mot dessa hål, borra två ytterligare hål på samma större diameter används för hål i skaftet.
I den yttre ringen hål borra två exakt 180° isär, tillräckligt liten så #10 skruvarna gängade tätt i hålen. Försänkt dessa hål på utsidan av ringen. I rät vinkel mot dessa hål, borra två ytterligare hål på samma större diameter används för hål i skaftet. Försänkt dessa hål på insidan av ringen.
Montera gimbal på axeln som visas på bilden, använder nylon låsmuttrarna åtdragna bara tillräckligt för att minimera laterala spel, men fortfarande tillåter fri rörlighet för ringen. Kontrollera att facken i axeln är tillräckligt stor så att nötterna i gimbal inte kommer i kontakt med axeln.
Ta bort ringarna från axeln och driva dem i hålet i styrelsen. Använda skogen skruvar för att säkra den yttre ringen till styrelsen.
Fäst gimbal axeln och testa att styrelsen rör sig fritt i alla riktningar.