TinyANN, artificiella neurala nätverk möter ATTINY (9 / 12 steg)
Steg 9: Programmering: ansluta programmeraren
ATTINY behöver en programmerare. Jag använde en billig USBasp från Kina ansluten till en dator med en USB-port och använda en 10 pins kontakt. Vanligtvis programmeraren är plug-and-play och det känns igen av Arduino IDE. Programmerare hamnen ska visas i alternativet Port i Verktyg-menyn. Om inte, se dokumentationen för din programmerare.
Innan för att ladda upp skisser, vänligen Bränn bootloader genom att välja programmeraren du har (USBasp för mig) med kommandot i menyn verktyg och sedan genom att välja "Bränn bootloader". När bootloader är nu bränt, är du redo att programmera din robot genom att sammanställa/ladda upp en skiss.
På bilden, kan du se jag använder gratis stiften (J5, J6) för att ansluta en seriell USB-gränssnitt (TX, RX, GND). Genom att använda SoftwareSerial biblioteket, kan jag använda monitorn och plottern för felsökning. Detta är frivilligt men jag rekommenderar att konfigurera detta gränssnitt om du vill kontrollera de olika komponenterna fungerar eller om du vill spela med koden.
VIKTIGT: Inte makt på roboten när du laddar upp en skiss. Om du slår på, motorn startar slumpmässigt och du kan skada power regulator.