Tornerspel Robot (LabVIEW kod) (2 / 9 steg)
Steg 2: Huvudloop och stater
För de viktigaste loop vill vi att fungera tills hälsa når 0 eller tills rundor kvar når 0. Vi måste också ha minst tre olika stater.
Installationsprogrammet kommer att vara först som leder in i kör staten och när kör staten är över, vi måste återvända till setup staten om de återstående rundorna är 0. I detta fall, vi går in i stop staten och avsluta huvudloop.
Om du vill ställa in delstater, jag använde en enum konstant som innehåller "Setup", "Kör", och "Stopp" påstår. Ett skiftregister användes så att efter en stat, en enum konstant med nästa läge kan skickas in i höger skiftregister och sedan detta värde skulle matas in i främsta fall strukturera välja rätt staten. Ett skiftregister används också för hälsa och rundor återstående värdena så att dessa kunde spåras och modifierade mellan stater.
När stop staten är valt, skickas värdet true till viktigaste medan loop för att avsluta programmet.