Traditionella Porträtt Måleriet steg för steg (3 / 7 steg)
Steg 3:
Nu börjar roligt.
Tidigt på tavlan processen vill du måla "lean". Detta innebär att begränsa mängden olja blandas med din pigment. Du kanske har hört uttrycket "fett över lean" hänvisar till målning med oljor. Anledningen till detta har att göra med flexibilitet, vidhäftning och krympning av efterföljande lager färg. "Fat" färg appliceras för tidigt med smalare pigment på toppen kan orsaka målningen till utveckla sprickor över tid och färgen att skala och flagna.
I detta skede intresserad jag mer av att fastställa de viktigaste områdena för ljusa och mörka liksom ansiktsvatten hela arbetsytan. Jag låg löst i min första lagret av färg, något förtunnas med luktfri sprit. Tunn inte färgen för mycket som det kan äventyra styrkan i en färg film. Detta är den enda gången jag använder ett lösningsmedel i min färg. Lösningsmedlet inte bara tunnar färgen, men fungerar också som en tork, påskynda bota av oljefärg. Eftersom oljefärger inte är vattenbaserad, tekniskt de torkar inte, snarare de bota genom oxidationsprocess.
Jag begränsa min pall till cremnitz vit, en mer raffinerad form av flake white och därför bly. Detta är en mycket mager färg med en styv konsistens. Det ger bra täckning och torkar snabbare än titanium white. Om du vill men håll dig borta från zink baserade vita pigment eftersom de har en tendens att orsaka peeling kan du ersätta den svalare titanium white.
Förutom vita använda jag också ivory svart, rå sepia och en touch av oxid-röd sjön från gamla Holland line. Gamla Holland line är dyr. Det är mer traditionellt formulerad och den har en högre halt av pigment. Eftersom denna typ av målning använder extremt tunna lager färg kommer du få ett mycket bättre resultat med en professionell nivå färg. Student kvaliteter tenderar att innehålla mer spackel gör det svårt att uppnå de rena mättade färger används senare i processen.