Ultimate Frisbee Launcher (2 / 3 steg)
Steg 2: Steg 2: programmering för Raspberry Pi
Programmering
Steg 1: Kontrollera servon
Efter starter upp upp din Raspberry Pi, öppna terminalen. Detta bör placeras på skrivbordet. I det, typ
sudo idle3
Detta öppnar ett program för att redigera och skriva kod. Klicka på filen ny. Klistra in denna kod i nya dokumentet. Föregås av en # kommentarer är onödiga.
Hämta den här filen. Kommer det att säga "Ingen förhandsgranskning tillgänglig." Inte vara berörda - bara klicka på knappen Hämta och kopiera den till din Raspberry Pi.
Göra Ctrl + S för att spara denna kod. Använda oavsett namn du vill, men du behöver det igen senare. Namnge det "servo" verkar vara det enklaste namnet.
Steg 2: Ledningar servon (du behöver en nätsladd för detta steg. Detta kan vara från någon enhet.) Du måste också veta numreringssystemet för GPIO stiften. Detta visas genom följande diagram, med vänster och främre sidorna är kanterna på Pi.
Första, dimmer-switch servo. Anslut alla tre av ledningarna kommer från servo till hoppare ledningar. Anslut varje bygel tråd till dessa GPIO stiften på Raspberry Pi. De är märkta baserat på motsvarande servo tråd.
Vit (power) -> 7 Red (control) -> 4 svart (marken) -> 14
Färgerna på kablarna på din servo kan inte vara exakt samma. I detta fall basera dina anslutningar av funktioner av trådarna ovan.
Nästa, foder servo. Första band omkring lampklapp⅜ tum av isolering av makt leverans tråd. Om det finns en kontakt, såsom en USB, måste detta skäras av också. Detta kan göras genom att helt enkelt ta ett par sax och skära den USB-delen av strömförsörjningen av gör den här du hittar de två kablarna, vanligtvis en är svart och en är röd behöver du bara den svarta en. Nu ansluta varje servo sladdar till en jumper tråd. Anslut ström kablarna på strömförsörjningen till hoppare ledningar också. Om det finns tre kablar, behöver du inte tredje som det är för data. Göra följande anslutningar, igen märkt som motsvarande servo och power supply ledningar.
Brown (marken) -> 25 Orange (power) -> rött (på strömförsörjning) gul (control) -> 12 svart (på strömförsörjning, marken) -> 6
Steg 3: Kör programmet vid start
Detta steg kommer att innebära många kommandon i terminalen som du inte kanske förstår. Jag ska försöka förklara vad kommandona gör, men tänk efter denna handledning, och det bör fungera i slutändan.
Först ange i Terminal cd bbt
Terminalen fungerar i en förinställd katalog och ändrar kommandot katalogen till mappen "bbt." Nästa, typ
Nano launcher.sh
Detta kommer att skapa en fil i katalogen bbt kallas "launcher.sh." Detta program kommer så småningom att göra vad den säger: starta programmet servo. Skriv denna kod
CD / cd hem/pi/bbt sudo python servo.py cd /
I linje 3 i koden vara "servo.py" vad du heter din program i steg 1. Nu gör Ctrl + X, Enter för att spara koden.
Nu för att göra skriptet körbart, skriv detta kommando
chmod 755 launcher.sh
Nu, behöver du en logg att lagra några utgångar eller fel i. Gå tillbaka till din standard katalog med
CD
I terminalen. Skapa en logg filen med
mkdir loggar
Nu för att faktiskt göra skriptet körs vid starten. Skriv i terminalen
sudo crontab -e
Detta öppnar filen crontab. Någonstans i denna fil, ange
sh /home/pi/bbt/launcher.sh >/Hem/pi/stockar/cronlog 2 > & 1
Detta kommer att tala Raspberry Pi till din program körs vid starten. Gör Ctrl + X, Enter för att spara.
Testa hela programmet, nu när du har koden skriven, servon ansluten och har ställt in programmet att köras vid start, in i terminalen
sudo omstart
Vänta på Raspberry Pi att starta om, och ditt program ska köras automatiskt! Om av någon anledning det inte fungerar, skriv följande kommandon i terminalen.
CD-loggar katt cronlog
I den här filen bör det stå "först kasta, ¼. För det andra kasta ¼..."etc. Om så är fallet, kontrollera igen dina ledningar, så detta är förmodligen frågan. Om det finns ett fel visas i loggen, kontrollera att du steg 1 korrekt.
Grattis! Du har nu genomfört den "inomhus" delen av konstruktion!