Bärbar spelkonsol (GPU Team)
Sammanhang
För vårt engineering projekt ville vår handledare vi att möta utmaningar för att utforma en verklig-tid system med relativt hög prestanda på begränsade resurser (minne, bandbredd).
Specifikationerna kräver en spelplattform med följande hårdvara:
- en Digilent Nexys 3 styrelsen (för en GPU om FPGA),
- en Keil's MCBSTM32F400 styrelse (för värd för OS av plattformen och lagra spel data),
- en DisplayTech DT035TFT LCD med Novatek NT39016 förare (bärbara sanna färgdisplay).
Det finns två lag med två elever som arbetar med detta projekt, ett lag är inriktad på ARM MCU och den andra på GPU.
Specifikationer
Plattformen har att matcha prestandan hos en 16-bitars kommersiella spelplattform som SNES, Sega MegaDrive, med flera lager ramar och rullning. Plattformen består av två huvudkomponenter: MCU av moderkortet och GPU ansluten till videoutgången.
- De särskilda krav som MCU är grafik API för GPU, ljud-API för onboard audio codec, användare IO, MCU/GPU gränssnitt, SD kortet gränssnittet. Programmering av TV-spelet. En modul för konfigurering av LCD-skärmen (ljusstyrka, kontrast osv) anses också inuti GPU.
- De särskilda krav som GPU är multilayer display, blandning av olika lager med öppenhet, 16-bitars RGBA färger, flerskiktade rullning, grundläggande 2D-åtgärder (bitblit (kopia), fyllning, öppenhet modifiering och deras kombination (clear, flytta, etc)), primitiva generation (linjer, cirklar, text). LCD och VGA video utgångar. Grafik orienterade minne controller med DMA åtkomst.
Genomförandeplan
De två lagen kommer att behöva samarbeta regelbundet för att utveckla de två huvudkomponenter som tidigare nämnts. Vi har designat den övergripande arkitekturen av plattformen för detta (se först steg).
Graphics team startar genom att genomföra bildskärm HDL moduler och testa videoutgångar använder statiska video data syntetiseras på FPGA. Detta kommer att följas av genomförandet och integration av minneskontrollern tillsammans med rambuffert för att visa data som lagras i video RAM.
Under tiden genomförs instruktion buss och register Hämta & avkoda enheten för att ge åtkomst om du vill visa register.
Bearbetningsenheten block kommer att genomföras för att tillhandahålla grundläggande 2D drift på video data i RAM. Efter preliminära integration skede med moderkort laget, kommer att dessa funktioner testas och felsökas.
Laget kommer att gå vidare till genomförandet av DMA-styrenheten för att möjliggöra MCU att överföra video data från dess SD kort (i stället för Digilent Adept verktyg). Och återstående HDL moduler kommer att genomföras, som den primitiva generatorn.