123D modellering för 3D utskrift (12 / 22 steg)
Steg 12: Ögon: del 1 - Eye lins
Vi är nu på halv etappmål göras med projektet.
Nu håller vi på att skapa senaste 3D-modell för projektet, ögon och ögonbryn. Som usuall har vi rendering bilden av finish modellen och dimensioner på tvärsnitt skissen.
Fram till denna punkt har du en idé hur du vill gå med att skapa denna 3D modell.
Som jag nämnde tidigare, finns det många möjligheter och val av kommandon som du kan komma att avsluta denna enkla modell,
till exempel
Dra alla linjer med "Dra" funktionen i hinken "Skiss", sedan "Kretsa" det, precis vad vi gjorde med örat modell. Eller vi kunde använda samma metoder som vi använder i det föregående steget (steg 7), när vi skapar händer modell, funktionen "Cylinder" i "Skapa" märkning menyn eller hink, eller du kan använda olika kommandon för att skapa modellen, möjligheterna är oändliga!
Vissa kommandon kan upprepas i dessa steg för att skapa ögon och ögonbryn. Men som kommer att göra dig bra, tjänar du mer erfarenhet så. Som ett gammalt talesätt sa "Praxis göra perfekt!"
Sammanfattning av kommandon att använda i det här steget:
- "Skiss" -> "Arc"
- "Solid funktioner" -> "Kretsa"
- "Cirkel" piller i menyn "Skiss" märkning
Och dessa är steg:
1. rendering av ögonen med ögonbryn 3D-modell som vi skapar.
2. tvärsnitt av ögat, med dimension kan dras i 123D. Ögonbrynen ska läggas när vi skapat ögon.
3. dölja alla fast modell av tidigare skapade steg (öron, axlar och händer.)
4. på "Skiss" märkning-menyn, välj "Skiss" -> "Arc" i listan.
5. Ange mittpunkt båge vid 0, -7 koordinaten på övre planet.
6. Ange startpunkten för arc på 0, 0.
7. Ange slutpunkten för båge efter typ av 23,3 värde.
8. Välj "Rita" piller "Skiss" märkning menyn.
9. Klicka på slutpunkten för båge.
10. Dra markören mot vänster till vinkelrätt till X samordna linje, klicka för att skapa linje.
11. Dra markören för att ange slutpunkten för linje på 0, 0 koordinat eller startpunkten av bågen.
12. nu, vi fick platt tvärsnitt redo att "Revolve" in ögat objektivet. Rätt klick på det ögat objektivet till märkning meny tvärsnitt. Och välj "Solid funktioner" -> "Revolve"
13. Välj kort vertikal linje vara roterande axel.
14. Ange "Full" revolution eller typ i 360 i inmatningsrutan. Sedan högerklicka på musen för att ta fram märkning menyn, och välj "OK" att begå kommandot.
15. vi fick objektivet! Använd verktyget "Orbit" från menyraden "Navigation" för att rotera objektivet i motsatt riktning, så vi kunde se baksidan av den.
16. Välj "Cirkel" piller i menyn "Skiss" märkning
17. flytta musen över tillbaka planet av linsen och tryck på SKIFT för att göra valda planet som ritade planet. Sedan anges när en cent av cirkla på 2.764, 2.764
18. Ange radien av cirkeln till 5mm
19. rätt klick på det nyinrättade cirkel planet att få upp menyn märkning och välj "Djup" piller.
20. dra dubbelriktad pil eller ange höjden av cirkla till 2mm.
21. Högerklicka på att få upp igen märkningen menyn, klicka på "OK" piller att begå kommandot.
22. Använd "Visa Cube" (kanten mellan framsidan och rätt) att rotera modellen runt för att se vad vi just har skapat.