123D modellering för 3D utskrift (9 / 22 steg)
Steg 9: Händer: del 1-fingrar
Okej, ska vi skapa 3D-modell av händer och fingrar med hjälp av olika tillvägagångssätt. Denna tid vi kommer att skapa hand med fyra fingrar, utan att gå igenom den processen för linjer dra mer. Mycket roligare! Och vi kommer att göra detta i "Ortogonala vyn" ensam. Ingen byta vy runt antingen!
Låt oss planera framför hur vi ska skapa en hand, med hjälp av tillgängliga tvärsnittet.
På tvärsnitt skiss blad, kan vi bara se att det finns en profil av fingret. utan platser eller koordinaterna för varje finger hittade. Det är inte problemet, eftersom jag har information av dessa fyra (Ja, fyra. Eftersom det är roboten!) fingrar som följe:
Tummen:
Höjd 6,45 mm, radie 2 mm, plats 7.4, 1.2 (översta Planet X, Y-koordinat)Pekfinger:
Höjd 8mm, radie 1,5 mm, plats 2.5, 2,75 (översta Planet X, Y-koordinat)Andra finger:
Höjd 7.45 mm, radie 1,5 mm. plats-2.7, 2,75 (översta Planet X, Y-koordinat)Tredje finger:
Höjd 6mm, radie 1,5 mm, plats-7.6, 1.5 (översta Planet X, Y-koordinat)Tvärsnitt av handen visar också att det finns tre cirkel med radien av 8.1125 (void området inuti handen), OD (Outside Diameter) cirkeln med radien 12,7 mm, och ID (inuti Diameter) cirkla av handen har radien av 11.1125 mm. Dessa info. är tillräckliga för att bygga upp handen.
- Vi skapar alla fingrar på översta planet först. Funktionen "Cylinder" i "Primitiva" märkning menyn eller hink.
- Sedan "Djup" dem upp till deras höjd. Och "Filé" den övre änden av de fingrarna.
- Nästa, vi kommer att använda "Skapa" verktyg i verktygsfältet för Main att skapa två "Cylinder" och tilldela tjockleken i palm och handled.
- Sedan funktionen "Shell" i "Skapa" hinken för att skapa ogiltiga området i handleden.
- Lägg till användning "kombinera" funktion i "Skapa" hinken att kombinera alla fingrar, palm och handled tillsammans som en enda hand.
- Gör en kopia av hand och lägga en solid modell till en webbläsare.
Och dessa är steg:
1. rendering av hand 3D-modellen som vi skapar.
2. tvärsnitt av handen, med dimension kan dras i 123D.
3. för att rita tummen, välj "Cylinder" piller i menyn "Primitiva" märkning
4. Ange mittpunkt cylindern på 7,4 och 1.2
5. Ange radien av cirkeln som 2mm.
6. dra den dubbelriktade pilen ange höjden på tummen som 6,45 mm
7. Högerklicka musen för att ta fram märkning menyn och välj sedan "Repeat.." piller att rita nya cylindern, första finger.
8. Ställ cylindern mittpunkt till 2.5 och 2,75
9. Ange radien av pekfinger till 1,5 mm
10. dra den dubbelriktade pilen för att ställa in höjden på första finger till 8mm
11 "upprepa.." kommandot igen att dra nya cylindern, det andra fingret.
12. Ställ cylindern mittpunkt till-2.7 och 2,75
13. Ange radien till 1,5 mm
14. dra den dubbelriktade pilen ange höjden på tummen som 7.5mm
15 "upprepa.." kommandot igen att dra nya cylindern, det tredje fingret.
16. Ställ cylindern mittpunkt till-7.6 och 1.5
17. Ange radien till 1,5 mm
18. dra den dubbelriktade pilen ange höjden på tummen som 6mm
19. Detta är de nya komponenterna för fingrarna.
20. Nästa vi "Filé" fingrarna att ha runda ändar. Välj menyn "Skapa" märkning "Filé" p-piller
21. Välj den övre kanten av tummen.
22. dra dubbelriktade pilen om du vill ange filé radien till 2mm
23. rätt klick till uppdra märkning menyn och välj sedan "OK" piller att begå kommandot.
24. rätt klick till uppdra märkning menyn och välj sedan "Repeat.." piller att "filé" hela resten av fingret.
25. Välj den övre kanten av första, andra och tredje fingrarna. Sedan ange filé radien till 1,5 mm, antingen genom att dra pilen dubbelriktad eller insatsen den värde med hjälp av tangentbordet.
26. begå kommandot genom att högerklicka musen och välj "OK"
27. nu har vi fått fingrarna gjort!
Ytterligare en studie:
Autodesk 123D - Intro till skisser Video serie: flera skisser del 2
123D tips Video serie av 123d:Tip #9: med hjälp av spegel funktionen Kopiera objekt