3D skanning (fotogrammetri) med en roterande plattform - inte en roterande kamera! (11 / 13 steg)
Steg 11: Gör det gratis - använda freeware...
Om du inte använder 3D scanning eller skriva ut som en ockupation kan du vara ovilliga att betala ett par hundra spänn på programvara du bara använda en eller två gånger per år.
Men för detta problem är en lösning i avsnittet freeware :)
hela processen är ganska likt med yrke programvara men det finns skillnader:
en) vi måste använda flera program.
b) det finns inget stöd för förlust TIFF bilder så vi behöver använda eller konvertera till JPG bilder med hög kvalitet.
c) det finns ingen maskin heller, så det finns mer städa upp att göra, men mer om det senare.
Vi börjar med VisualSFM:
Jag kommer att använda den hela bild som jag skapade för crystal skanna - alla 288 bilder.
Som VisualSFM inte fungerar med TIFF-filer måste de konverteras till JPG-bilder.
Detta gjordes med hjälp av batch-funktionen inom freeware IrfanView genom att hålla EXIF-data och använda utan komprimering (100% kvalitet).
När du startar VisualFSM se du en skärm så här:
Vi läser in alla 288 bilder för kristallen:
Så kan vi se alla bilder som miniatyrer i arbetsområdet:
Nästa steg är att klicka på knappen Beräkna saknas matcherna.
Som ni kan se det tog inte alltför lång tid och du kan titta på det som händer på skärmen - ganska trevligt faktiskt.
Programmet justeras här alla kammar och du kan ändra vyn till 3D att se den.
För att generera ett täta moln vi måste ange ett filnamn som detta steg görs av en extern DLL, kommer att vi använda detta i nästa steg.
Efter skapa täta molnet ser vi en konstig letar du modell:
Det finns en hel del oönskade saker genereras, för att inte nämna delar av bakgrunden och cap.
Men detta kan inte verkligen vara här så vi gör det i Meshlab.
I mappen för vår bild finns nu wanother för täta molnet.
Jag döpte min Crystal_dense_cloud under generering av täta molnet, så mappnamnet är
Crystal_dense_cloud.NVM.cmvs
som skapas av plugin.
I denna mapp hittar vi en massa saker men för nu vi bara kontrollera mappen "00" som innehåller filen bundle.rd.out - vi läsa in detta i Meshlabs.
I lagerdialogen på höger sida av fönstret vi gör en rätt klick på det befintliga projektet och välja "ta bort nuvarande mesh" - i stället för låg kvalitet mesh genereras för uppriktning av de bilder vi vill använda den meash som vi skapade i VisualSFM.
För att göra så vi klickar på "File", "Import Mesh" - ligger det som vi vill ha i mappen "modeller".
I mitt fall var det 4, men Skitsamma några fler ;)
Nu kommer det smärtsamma arbetet med att städa upp maskor.
Det är lättare att importera en maska i taget annars du har problem att byta tillbaka och tillbaka genom maskorna att hitta en för pixlarna du vill markera.
Med en normal render och ett enda nät filen ändå slipper du detta problem.
Som ett alternativ till göra alla kan flera gånger du sammanfoga delarna till en med ett filter:
"Filter", "Mesh", "förenkla synliga lager".
Jag gjorde bara en mycket snabb jobb att ta bort de värsta bitarna utan att gå in för mycket detaljer.
För projektet bör du försöka ta bort så mycket oönskade pixlar som möjligt utan att ta bort de som är din modell.
Hjälper det för att ha det rent annat mer arbete på modellen krävs i slutfasen när du rengör den för en 3D skriva ut.
Men som sagt, jag brydde sig inte alltför mycket för instruktions syften här.
Med en ren moln vi kan nu Klicka på "filter", "Set Point", "yta återuppbyggnad: Poisson"-Detta kommer att generera en yta för vår modell.
Som förväntat med lite städning arbete den resulterande mesh inte är extremt detaljerad och har några röran fortfarande på det - korrekt rengöring hjälper till så mycket som en ordentlig grön skärm bakgrund för bilder.
Om jag tvivlar på att du kan också försöka att maskera objektet i grafik-program och ta bort allt utom objektet iself innan du sparar den igen - kontrollera hålls EXIF-data för detta.
Nu kan vi börja med en konsistens om du behöver det, eller spara den som en PLY, STL, OBJ eller andra filformat för andra användningsområden.
För en konsistens tillämpa vi återigen ett filter:
"Filter", textur","parametrisering + texturering från registrerade raster".
Om du får ett felmeddelande om grenrör eller liknande du behöver tillämpa motsvarande filter för att ta bort dessa problemområden - Glöm inte att klicka på symbolen ta bort som du gjorde för poäng.
När vi klickar på vyn texturerat ser det inte så illa med tanke på att vi betalade ingenting för det:
Och för att slutföra det här 3D-vyn:
Crystal2 av Downunder35m på Sketchfab