3D skanning (fotogrammetri) med en roterande plattform - inte en roterande kamera! (6 / 13 steg)
Steg 6: Antal bilder och hur du tar dem...
Vad du kan kräva beror på själva objektet kvalitet du behöver från din modell och vad din dator (eller ditt tålamod) kan.
Den vanliga tutorials på nätet använder ganska enkla objekt som en färgglad vas eller statyett.
Med omkring 20 skott resultat varje i två olika höjder du kommer att få användbara snabbt.
Men om du behöver en sann 3D-modell från alla sidor (inklusive de botton var objekten står i) behöver du mer skott, samma sak om ditt främsta mål är noggrannhet.
När det gäller noggrannhet kan de flesta bra program du skala objektet genom hänvisning.
Detta att du kan placera en markör, som låda med 1cm sidor, på ditt objekt.
Markören (eller liknande) måste vara synliga på minst tre skott för varje omgång av bilder.
Ta en formlös, rund cylinder som exempel:
Du behöver höjd, diameter och det är om det, så en hand full av bilder och några mindre korrigeringar kommer att resultera i en användbar 3D-modell (även om att skapa detta genom programvara kan vara snabbare och enklare ;)).
Om du tar en stol istället innebär det att du har många områden att objektet har osynliga som andra delar av det täcka den.
Så du behöver ytterligare bilder från undersidan, där benen gå med och så vidare.
Det finns bra tutorials där ute som kan visa dig vad du ska leta efter men om du kan tänka dig att programvaran inte kan skapa vad som är osynlig på bilderna du ska räkna ut snabbt där du behöver fler bilder när du ser förvrängda områden eller hål i din 3D-modell.
I sådana fall lönar det sig av att ha fler bilder tagna än faktiskt används för modellen.
För kristallen jag använde 216 bilder från början men några gjorde inte det i den slutlig renderingen som min PC är på de lägsta specifikationerna för denna uppgift.
Som grundregel bör du få varje yta från minst 3 olika kameravinklar, innebär detta att du bör kolla bilderna på sättet så att du kan hitta där du behöver fler bilder eller en helt annan placering av objektet (som att få på undersidan).
Mer strukturella Detaljer ditt objekt, mer bilder du behöver, om i detalj är begränsad till lacken på din objekt du behöver bara mer om du vill fånga texturen ordentligt.
För kristallen började jag med en rad med bilder på samma höjd som kristallen, följt av en rad med cam lite högre.
För att få undersidan kristallen var roterad på plattformen och en annan rad med bilder tagna.
Alla bilder i 5 graders steg för att få de flesta detaljer som kristallen är en ganska komplex struktur.
I den resulterande kameran flyttades modell ser det ut som cam faktiskt runt objektet.
Bara för att vara tydligt här:
Du börjar med objekt i en position på din roterande plattform och ta bilder.
Beroende på detaljnivån som krävs i steg om 5, 10 eller 20 °, rekommenderar jag inte tar mindre bilder, som varje 30 ° om objektet är egentligen enkel struktur.
Nu kolla du bilderna på den stora skärmen så du kan ta reda på om det finns något blockerade som kräver ytterligare skott.
Jag var tvungen att göra en hel del för kristallen såväl som för mikroströmställare.
Observera de områden du behöver mer information och ändra placeringen av objektet så kan du täcka den tidigare missade områden-ta några mer bilder här, som i 5° steg i stället för 10 ° steg.
I detta skede kan du ha mellan 50 och 90 bilder och det är dags att skapa den första modellen.
Anpassa bilder för varje bit och om allt är bra slå samman dem till en ny bit.
Denna sammanslagna bit används nu att skapa en första modell.
Du bör rensa ut oönskade utanför pixlar i punktmoln samt tät punktmoln innan rendering mesh.
Efter rendering visas om det finns områden som behöver mer uppmärksamhet.
Till exempel områden som saknar alla detaljer, områden som har oönskade ghost strukturer eller de som ser deformerade.
I vissa fall suddiga bilder är orsaken men i alla fall ytterligare en runda av bilder som täcker dessa områden kommer att fixa det.
Här har du två alternativ:
en) göra en full cirkel och justera kammarna innan sammanslagningen
b) endast ta flera detalj bilder och lägga till dem till de redan sammanslagna bilderna
Båda sätt arbete men det beror enormt på föremålet hur väl du kan justera enstaka bilder när de läggs, om det inte fungerar ta en full runda som innan.
Om modellen alread ser bra ut i alla vinklar med om täta moln du bör kunna få en framgångsrik mesh skapandet och modell.