3D skanning (fotogrammetri) med en roterande plattform - inte en roterande kamera! (13 / 13 steg)
Steg 13: Några ytterligare tipps...
Vissa program behöver inte en maskering funktion bygga i men kan används maskering bilder.
I detta fall kan du använda ett program som Photoshop för att skapa masker för varje enskild bild i baken.
Programmet handboken för den rätt filnamnen ska användas, oftast är det något liknande "mask_imagename".
Vissa objekt kan vara ganska knepigt att justera.
Om de flesta av bilderna anpassa bra men från en viss image på de missköter sig, som ser ut som en spiral, att vara allt på samma plats och så vidare, du kan skilja de goda från dåliga i bitar.
Justera de bra igen och sedan dåliga i det nya segmentet.
Nu justera dessa två bitar mot varandra (om dåliga fick fast) och du kan sammanfoga dem.
Ta bort de sammanslagna bitar en gång nöjd med resultatet.
Objekt du skanna, oavsett om detta sätt eller med hjälp av laser, kommer alltid att kräva vissa korrigeringar innan du kan skriva ut dem.
I de flesta fall detta med hål i mesh, en hög kvalitet mesh som behöver vara ribbningen att undvika stress på skrivaren, oönskade artefakter och i princip något som gör din modell ser "inte bra".
En hel del detta krångel kan undvikas genom att rensa tät punktmoln innan du skapar mesh.
Du hittar ofta herrelösa punkter långt utanför objektet.
Dessa punkter är fel och om bort gör mycket enklare att skapa en korrekt mesh.
De flesta skrivare kommer med en medföljande eller föreslå 3D programvara att använda på dina skapelser, några är ganska begränsad när det gäller fel korrigeras.
Blender och andra program kan hjälpa dig här för att få bästa möjliga resultat för din utskrift.
Huvuden eller komplett personer...
Naturligtvis kan du använda samma metod för att skapa en mycket hög kvalitet 3D-modell av en person, eller bara ett huvud.
Problemet här är att se till att den är ingen rörelse andra roterande åtgärden.
En flyttbar huvudet vila för front- och skott är en bra idé och en pinne under hakan för bilder av ryggen.
Men gör med flera kameror med en syncronised slutare på alla av dem uppgiften ganska lätt.
Om du inte efter hög slut kvalitet för ditt eget spel billigt peka och skjuta kameror kommer att göra tricket.
Mindre bakgrunden får du in en bild desto bättre.
En annan metod är att använda en kvalitet video cam och program för att extrahera bilder från video för bearbetning.
När du gör det bör du göra shure att använda det bästa videokvaliteten möjligt utan komprimering.
Automaic fokus, ljusstyrka och slutartid inställningar ska inaktiveras på video cam.
Små objekt...
Jag är fortfarande väntar på min makroobjektiv och några lämpliga insekt eller liknande att komma med.
Men när linsen kommer jag kommer att lägga till ytterligare ett steg visar hur du använder denna linjeavsökning på något laserskanner eller ens DLP scanner skulle kunna plocka upp.
Tricket är att presentera dina objekt på en tunn pin eller spö så det står över roterande plattform, så att du får cam tillräckligt nära.
I vissa fall är en tele objektiv på den närmast möjliga utbud eller en "omvänd adapterring" ett alternativ till ett makro objektiv.
Pin / rod bör icke reflekterande och av enhetlig färg, samma färg som den "green screen" i bakgrunden.
Vi behöver mycket ljus för dessa skott, så en ordentlig setup och en tid förbereder lampor lönar sig.
För mer information om problemen med små objekt hänvisas till steg med mikrobrytare scan.
Optimering av kameran...
Det hjälper verkligen för att ha alla bilder i linje så bra som möjligt, cam optimeringsfasen kan hjälpa här.
En sak att komma ihåg här är att du endast bör använda detta på klumpar som innehåller en enda rad med bilder.
Gör så på sammanfogade bitar kan blanda det cam placerar till en onyttig röra.
Men det logiskt om man tänker på det som det första steget är alltid att få det bästa resultatet för en bit innan sammanslagningen det.
Hålla dessa inställningar så om den avbildas alla justeras korrekt sammanslagningen kommer att och bara justera skala om det behövs.
Jag kommer att lägga till fler i detta steg utifrån synpunkterna och problem människor möter...