3D skanning (fotogrammetri) med en roterande plattform - inte en roterande kamera! (7 / 13 steg)
Steg 7: Ta ditt skott och sortera dem...
OK, dags nog med torr teorin, för lite action!
Du bör starta med en snabb testkörning:
Ange din cam på samma höjd som objektet och ta ett skott varje 10 eller 12 eller 30 grader - se till att ditt objekt håller sig utan att flytta på plattformen, tvivlar säkra den med en droppe varmt lim.
Överföra bilderna i programvaran, anpassa bilderna och skapa en tät punktmoln.
När detta ser ok skapa dina 3D-objekt från det för att kontrollera graden av detaljer och om vissa områden orsaka problem.
Om du objekt verkar vara ok börjar vi nu den riktiga Skjut:
Cam lämnas orörd för testning kan du enkelt lägga till fler bilder som krävs.
Detta sätt du behöver inte börja från början.
Ta bilder på varje 10° på objektet i en vinkel något under samma höjd för objektet, enkla objekt kan vara bra med skott på varje 20°, komplicerade uppstickare (som kristallen kommer jag att använda) kan kräva bilder varje 5°.
När inställningen är klar ta en bild men utan objektet - denna bild kommer att användas för maskering processen senare.
Du kan byta namn på denna enda bild till "MASK1" eller liknande om det hjälper dig att identifiera msking filerna.
Överför alla bilder för denna runda till PC till en särskild mapp, till exempel "round1_low_level".
Nu göra samma sak på en cam höjd något över objektet höjden, så att du skjuter från ca 30° ner på objektet.
Gång ta en annan bild utan objektet för Maskeringen.
Överföra bilder till datorn och placera i en ny mapp som "round2_above_level"
Om objektet inte är för komplicerat i form detta ska göra och vi kan vända objektet i sidled för ytterligare en runda.
Eftersom vi redan har de flesta av te detaljer behöver vi nu en enda sekvens bör räcka här, men för komplexa objekt kanske vi vill göra den samma "från under och ovanför" metoden som tidigare.
Oftast är det nog här för att ta en sekvens precis vid samma höjd med objektet.
Igen, glöm inte att ta ett skott utan objektet att skapa mask.
Överföra igen till PC in i en broschyren lik "round2_object_turned".
Den annan mappen och motsvarande namn hjälper dig med kontrollen av cam justeringen, men mer om detta senare på;)
Nu är det dags att kontrollera alla bilder med något snabbt som IrfanView, vill bara bekräfta alla delar av ditt objekt är skarp och detaljerad i alla bilder du tog - bli inte frestad att bråka med bilderna i detta skede!
Några bilder med suddiga områden är oftast inte en stor sak, om du har problem med en hel sekvens ta nya bilder.
Vissa blurr i en bild kan kompenseras genom programvaran och om oanvändbar eller orsakar dåliga resultat du kan ignorera de drabbade bilderna senare - det är bättre att ha för många bilder än att inte ha tillräckligt.
Om du vill att de bästa resultaten i fråga om struktur nu är det dags att skapa två uppsättningar av bilder från dina RAW-bilder men jag kommer inte att täcka detta i min Instructable idag som för de flesta användningsområden behövs det helt enkelt inte.
För att skriva ut en 3D-modell behöver du bara skapa en korrekt mesh men inte en textur.