3D tryckt & kolfiber QuadCopter (11 / 16 steg)
Steg 11: Plugga i elektronik
Flyg-kontrollern är centrum för en quadcopter elektronik, det är hjärnorna av operationen. FC har flera marker och sensorer som samlar in och tolka färdplansdata, och som den tar emot insignaler från det radiosände mottagaren beräknar vilka instruktioner att skicka till de ekonomiska och sociala råd (i muskeln) att få önskat resultat av varje motor. När du ansluter batteriet in i Q-hjärnan, ombord UBEC äter makt till KK flyg controller och KK styrelsen kommer att passera denna makt genom att driva det radiosände mottagaren. När det är wired korrekt, bör allt aktivera när du kopplar in batteriet.
Ledningar i KK styrelsen - på KK 2.1.5 controller, du kommer att ansluta 5 radiokanaler från mottagaren till vänster sida av styrelsen. RX kanal 1 går direkt till ingång kanal 1 och så vidare. Detta kan göras snyggt och rent med färdiga servo kablar. Jag använde 10cm långa färdiga byglar, och de fungerade bra.
Till höger i KK styrelsen ansluter till Q-hjärna ESC. Utgångarna 1-4 på flyg controller kan gå direkt till ingångar 1-4 på Q-hjärnan.
En anteckning om detta: KK styrelsen kan bara drivas med kanal 1, men UBEC i Q-hjärnan är kopplad till kanal 3 från fabriken. Du måste ta bort power trådarna från kanal 3 och anslut dem till kontakten för kanal 1. Se till att polariteten är korrekt!
Wiring motorerna - det sista steget är att ansluta din motors till deras ekonomiska och sociala råden. Q-hjärnans utgång sladdar som anges i en till synes märkliga ordning, och jag har även läst klagomål om detta i andra människors bygga loggar. Som det visar sig, om du montera den med aluminium plattan vänt nedåt och kondensatorer inför framlänges (som denna design gör), anpassa motor utgångarna perfekt med medurs layout som KK kontrollern använder. 3 trådar gå till varje motor och du kan använda de extra zip-tie slots samt din utskrivna tråd klipp för att dirigera ledningar prydligt och ta upp extra slack.