3D-tryckta kretskort, för lödtenn-free printable elektronik (1 / 4 steg)
Steg 1: Att bygga banan
Tyvärr har ännu det inte ett sätt att automatiskt placera komponenter, så att du kommer att placera varje komponent manuellt. Spendera några minuter analysera kretsen, och tänka på hur man kan ordna det i ett rutnät. Jag har hittat grid layout lättast för placering och förpackning, men det inte är innebär att den enda möjligheten!
Jag rekommenderar du skissa på kretsen för hand, ungefär hur du tänker placera dem (orientering och relativa platser). Dessutom kan det vara en bra idé att testa krets med komponenterna som du har på en konventionell bakbord.
Om du föredrar mixer eller SketchUp, sedan kan du importera varje komponent separat (STL-filer), och placera dem manuellt. Om du gör detta, se till att du behåller orientering så att de kommer ut fint.
Om du bygger banan i OpenSCAD, ladda ner filen library "3D-PCB.scad" via thingiverse eller github, och placera den i samma mapp som ditt projekt. Du måste också göra samma sak för MCAD -biblioteket. På toppen av din .scad fil, importera bibliotek, tillsammans med MCAD beroenden (med stigar på lämpligt sätt ändras om det behövs):
Använd < MCAD/regular_shapes.scad >;
Använd < MCAD/shapes.scad >;
bland annat < 3D-PCB.scad >;
Varje komponent i biblioteket har ett standardiserat avstånd: pinnarna som utgör en komponent är ett visst avstånd från den komponenten center. Detta värde kan nås genom ett samtal till "get_component_distance()". Om du ordnar dina komponenter i rader och kolumner som exempel, bör avståndet mellan raderna och kolumnerna 2 gånger detta avstånd. Sedan om komponenter är placerade bredvid varandra på rutnätet, kan de dela en pinne. Gör detta om möjligt, och du kommer att minimera antalet trådar du måste svepa. Mössor som går över pinnarna kommer att hålla dina komponenter till en ombonad anslutning.
Placera dina komponenter med samtal till biblioteket, längs med översätta och rotera om z, med så många komponenter dela pinnar som möjligt. Tip: OpenSCAD har två rendering alternativ: en snabb render och en full render. Jag föreslår att du använder "snabbt rendera" (F5) att förhandsgranska medan placera komponenter. Men försök inte att rotera eller flytta renderade 3D-modellen, detta fungerar bara bra efter en "full render" (F6) som i det här exemplet tog cirka 10 minuter!
När du är klar, återge och exportera STL kretsen.