Arduino Chessclock (3 / 5 steg)
Steg 3: Programmet
Nästa steg är att multiplex siffrorna så du kan eventuellt Visa ett annat nummer eller mönster på var och en av de 8 siffrorna. Jag fixade hastigheten på den multiplexing tills det såg rätt, för fort och nummer kopplingen mellan angränsande siffror och för långsam och blotta ögat kan märka den multiplexing.
Nästa steg är att räkna antalet ner som 2 uppsättningar av 4 siffror som representerar 2 nedräkningar. Jag valde att använda den första siffran i minuter, de nästa 2 sekunder och den sista för tiondelar av sekunder men du kunde välja att ha 2 minuter och 2 sekunder.
Nedräkningen kan kalibreras med en enkel for-loop som gör ingenting så att en bock i en "andra" på displayen är faktiskt en riktig andra. Jag fick min ganska nära men jag tänkte att det ingen spelar roll för mycket för en informell leken av schacket om varje spel har samma antal enheter. Jag antar att du kanske vill göra det mer exakt om du vill använda din schacket tar tid för en turnering eller till och med tiden ett ägg!
Klockan laddas in reset läge när den slås på. Då väntar rockers som träffas på vardera sidan och räknar ner från (standard) 5 minuter. Koden lyssnar på reset-knappen när vippan är balanserad. om det är hit går klockan sedan in reset läge igen. På denna punkt kan på reset-knappen användas att gå igenom protokollet önskas för varje spel från 1 till 10. när önskad tid visas kan vippan slå igen för att starta klockan.
Slutligen måste du göra något för att ange att tiden har tagit slut i mitt fall den visar alla streck (-) och spelar en serie signaler, då den visar en sida som 0000 (loser) och den andra sidan som oavsett tid var oanvända av vinnaren.