Arduino Chessclock (4 / 5 steg)
Steg 4: Fysiska bygga
Vippknappens
Den första är att bygga då vippknappens. Den här växeln måste stänga en av två anslutningar men aldrig båda. Också måste man kunna balansera i mitten där det stänger varken anslutning. Detta pausar klockan. Här använde jag en liten längd av trä och skruvas en UK marken stift till ände. Sedan är en pivot byggt i mitten för att höja vippan av styrelsen. Igen använt jag min ebay meccano mycket för denna bit. När vippan är monterad på styrelsen måste marken stiften går in fuse holder klippen att stänga anslutningen. Att göra detta har en smidig känsla jag arkiverat ner kanterna på marken stiften så gå in på säkringshållaren flytta enkelt (se bilden).
Layout
Jag monterade först Tom PCB på plexiglas ark med en lucka för pivot då vippknappens. Då jag tog tillbaka bort och lödda komponenter och tråd med samma klyftan. Om du gör det du kan finna det svårt att bult resulterande styrelser tillbaka på plexiglas för base.
Rita layout ut på papper först och komma ihåg:
-Hur högt "upp" sidan av varje rocker blir för bostäder
-vissa komponenter som batteri hållare och Arduino USB port måste vara tillgänglig efter avslutad
-Om växlar skall monteras på ett lock av bostäder sedan ansluta sina kablar med kontakter så att locket kan tas bort helt. (min har bara ett gångjärn men jag gjorde det ändå)
-Jag lutar 7-segment visar genom att utvidga stiften på ena sidan med fuse tråd som gör att den sidan att sitta högre ur styrelsen
Bostäder
Jag hade planerat att bygga en anpassad bostäder men i slutet jag hade inte tillräckligt med tid och plexiglas är svårt att skära så jag köpte en låda som var liknande storlek som vad jag behövde och modifierat den lite. Jag tycker det är bra att ha transparent hölje så arbetet kan ses men se till att batterier och USB-porten görs tillgängliga för program tweaks.
Det är det ha roligt och lycka till!