Arduino skattjakt
Jag har alltid gillat filmer som National Treasure och liknande. De som har ett team av människor som kör hela försöker lösa en gåta eller en sträng med gåtor för att få guld, få flickan, rädda världen, bli direkt rik, etc.
Jag har tre vuxna barn och att få dem presenter till jul eller födelsedagar har alltid varit en utmaning. Den genomsnittliga gåvan har sitt intresse för bara en kort tid och jag ville göra något som de skulle minnas och prata om med sina barn. Så skapade jag en skattjakt som sår sin väg runt vår stad att placera ledtrådar och nycklar i bibliotek, polisstationer, spela skolområdet, vänliga företag, parker, minnesmärken och var som helst annat som fångar min fertila fantasi. Den första versionen var ett hemskt fel. Barnen var bra sport om mina misstag och vi rörig. Version två var mycket bättre eftersom jag fick min stolthet ur vägen och bad om hjälp. Version tre backslid några som jag började använda Arduinos för att göra slutliga priset mer flashiga. Den fjärde versionen blev en fullständig framgång. Detta är en instructable baserat på den fjärde versionen eller hur jag byggde min "skattkista"
Jag har att berätta på framsidan att genomsnittliga jakten som jag skapar tar mig om en månad eller två att skapa på papper och sedan ytterligare en månad att få allt och placerade och människor för att hjälpa etc. Men detta instructable är för bara rutan. Hur din fantasi gäller är det upp till dig. Mer information om hur jag skapade min skattjakter gå till min kamrat instructable om tips och tricks om hur man skapar en skattjakt för denna box.
Denna box är i grunden en låda med en låda från botten. Använda en Arduino Mega som har en I2C LCD och 4 x 4 tangentbord bifogas som en controller och fem reedbrytare som används för att ge input när "nycklar" infogas (mer om detta senare) en standard hobby servo låser upp lådan.
Varför Mega? Glad att du frågade. Jag använde Arduino att faktiskt skriva ut ledtrådar på LCD-skärmen. Eftersom jag använder en 4 x 20 (4 rader, 20 blanksteg) LCD-skärm jag måste göra "skärmar" att blixt på skärmen och sedan Pausa lite och sedan flash en annan skärm. Detta har jag funnit tar en stor mängd minne. In/utgångar kunde hanteras av och Uno eller liknande men textsträngarna suga upp minne snabbt. Om du är bättre på Arduino än jag kunde du läsa textsträngar till ett SD-kort och sedan läsa dem i som behövs. Min Kung Fu är ännu inte så stark men tålamod gräshoppa och you(I) lär.