Blommar: Phi-baserade Strobe animerade skulpturer (4 / 6 steg)
Steg 4: Tips för att animera Blom
Att välja den Strobe som
Filmerna visas i början av den av detta instructable sköts med en videokamera kör på 24 bildrutor/sekund. Om du animerar en Blom med en strobe kör på 24 blixtar/sekund, hittar du att blinka är ganska uttalad, och minskar effektiviteten i animeringen. Jag föreslår att du kör strobe på minst 33 blixtar/sekund för att få en lagom sammanhängande illusion. Tänk på att detta också kommer att innebära spinning skivspelaren snabbare för att bibehålla strobe och skivspelare i fas. På 33 måste blixtar/sekund, din skivspelare att snurra 756 RPM (eller 12.6 varv per sekund).
En obekväm sanning
Nu har jag en bekännelse att göra. För att inte förvirra den casual läsaren, sa jag en liten vit lögn i början av detta instructable, när han beskriver vad som hände i filmerna. Den stora majoriteten av människor som läser inledningen till detta instructable kommer aldrig försöka återskapa effekten, och således kommer inte att påverkas av liten förvanskning av min beskrivning. Men du, efter att ha läst detta långt, är långt mer sannolikt att faktiskt försöka animera en Blom. Jag vill inte skapa onödig förvirring för dig i din strävan, så, jag kommer nu att ge dig den osminkade sanningen.
För att friska upp minnet, är här vad jag skrev i inledningen:
Vad du tittar på i varje av ovanstående videor är en Blom spinning på 550 varv samtidigt som filmade på 24 bildrutor per sekund med en mycket snabb slutartid (1/4000 SEK). Rotationshastigheten är noggrant synkroniseras till kamerans bildfrekvens så att en ram av video fångas varje gång Blom visar ~137.5º—the gyllene vinkel... Om du följer vad som verkar vara en enda kronblad som det arbetar sig upp och ner Blom, vad du egentligen ser är alla kronbladen på blom i deras respektive avstånd från topp-center.
Och nu, här är en version med de vita lögner bort:
Vad du tittar på i varje av ovanstående videor är en Blom spinning på 340 varvtal samtidigt som filmade på 24 bildrutor per sekund med en mycket snabb slutartid (1/4000 SEK). Rotationshastigheten är noggrant synkroniseras till kamerans bildfrekvens så att en ram av video fångas varje gång Blom visar ~ 85º—inte gyllene vinkeln... Om du följer vad som verkar vara en enda kronblad som det arbetar sig upp och ner Blom, vad du egentligen ser är alla andra kronblad på blom i deras respektive avstånd från top-mitten.
"Va???"
OK, låt oss se vad som händer här. Anledningen till något mer komplicerat historien (och således vit lögn) är att även på en mycket snabb slutartid, videokameran vi använde (en Canon EOS 5D Mark III) inte spela in varje pixel i bilden vid exakt samma ögonblick, och detta resulterar i störningar i bilden. Om du tittar noga på video kan du se bevis på denna snedvridning i vissa delar av bilden. När vi försökte spela in bloom spinning på den hastighet som krävs för att uppnå 137.5º rotation varje bildruta, snedvridningen blev mycket uttalad, så vi saktade saker och snurrade det på ~61.8% av "på riktigt" hastighet (550/340 =.618--gyllene snittet, någon?).
Varför detta viss hastighet, du frågar? Tja, om kör det med "rätt" hastighet orsakar kameran för att fånga varje kronblad av blom i tur och ordning, nästa långsammare hastighet vi kunde köra den på medan fortfarande uppnå en konsekvent animation skulle vara en som ledde till kameran fånga varje sekund kronblad i tur och ordning. Vi vet att det tar en rotation av 137.5º få från någon viss kronblad till nästa i sekvensen, så du kan hoppa ett kronblad vi måste rotera 2 * 137.5º eller 275º. Nu, som från början verka kontraproduktivt, eftersom vi har fördubblat belopp vi har att rotera för varje ram. Men eftersom vi arbetar med en cirkel, 275º är samma som - 85º. Så om vi bara vända riktning skivspelaren snurrar, kan vi sakta ner till 85º per ram och få en animering som rör sig dubbelt så snabbt, eftersom det sekvenser endast hälften så många kronblad.
(Det är intressant att notera det ganska kontraproduktivt intuitivt faktumet som genom att sakta ner skivspelaren till 61,8%, vi dubbla hastigheten av animeringen.)
Fånga varje andra kronblad är naturligtvis inte den enda hastighet förändringen vi kan uppnå. Vi kan också välja att fånga varje tredje, var fjärde varje femte kronblad och så vidare. Låt oss titta på hur mycket vi skulle behöva rotera den roterande skivan för de första åttana av dessa:
Några iakttagelser från diagrammet ovan:
1) leder frekvensen ökar, de som är Fibonacci-tal alltid till en mindre resulterande vinkel.
2) tecken på den resulterande vinkeln för Fibonacci numrerar suppleant mellan positiva och negativa.
3) på % av full fart för efterföljande Fibonacci numrerar minskningar av det gyllene snittet.
Diagrammet ovan visar bara de åtta första frekvenserna, med Fibonacci frekvenser i fetstil. Jag uppmuntrar dig att fortsätta processen för högre frekvenser att övertyga dig själv att ovanstående är sant för alla värden.
Slutligen vill jag påpeka att jag i praktiken kör strobe på en högre frekvens än 24fps. Eftersom ljuset är till för en så liten del av varje cykel, ser det ganska "flashiga" på den nivån. Så istället jag kör det på 36fps (50% snabbare) och rotera den roterande skivan på 825 rpm, vilket innebär en mer konstant-framträdande belysning.