EtchABot: En mångsidig CNC Etch en skiss (19 / 31 steg)
Steg 19: Kontrollera motor ledningar med EtchABotDriver skissen
Om du är orolig för din motor ledningar, är det bäst att kolla det innan du försöker köra alla program på EtchABot. Det enklaste sättet att se om din motors kopplas korrekt är med EtchABotDriver Arduino skiss som låter dig typ enkel ritning kommandon i fönstret Arduino IDE följetong.
För referens, det övre vänstra hörnet av Etch A Sketch definieras som (0,0) och de positiva riktningarna är nere och rätt (se bilden). De totala Etch A Sketch skärmen dimensionerna i enheter av stepper motor stegen är: [6000, 4000] (pocket storlek) och [6500, 4600] (resa storlek).
Innan du börjar, flytta Etch A Sketch pennan till mitten av skärmen. När motorerna är avstängd (alla lampor på ULN2003 drivrutiner är avstängda) kan du aktivera axel apparatanslutningsdon för hand om du vill flytta EtchASketch pennan. Du bör inte försöka att vända axeln apparatanslutningsdon när motor förare är påslagen, eftersom detta kan skada motorerna.
När pennan är nära mitten av Etch A Sketch skärmen, Anslut din Arduino till datorn, öppna upp Arduino IDE och hämta EtchABotDriver skissen. Efter den har hämtat, öppna fönstret Serial och inställd 57600 baud-hastighet. Du bör se ett meddelande som säger "#start upp/OK". Vara att EtchABot är aktiverad (motorer har makten), och skriv uttrycket "L 1000 1000;" till följetongen fönster (exakt som visas utan citattecken – semikolon och avståndet är viktigt) och typ en vagnretur. Detta kommando berättar EtchABot att rita en linje, i absoluta koordinater från nuvarande position, som antas vara (0,0) till (1000, 1000). Om allt fungerar korrekt, bör du se en kort, diagonal linje nedåt och åt höger. Om linjen pekar i andra riktningar, en eller båda av din vågräta och lodräta stepper motors kopplas felaktigt för EtchABot-biblioteket.
Du kan också utföra ett enkelt test av radera motorn genom att skriva "E," i fönstret Arduino IDE följetong. Detta orsakar radera motorn att rotera EtchASketch framlänges och baklänges. Om motorn roterar bakåt, är sedan framåt, det kopplat felaktigt för EtchABot biblioteket.
Om du vill ändra riktning på en motor, kan du antingen ändra pin tilldelningarna i koden, eller byta två intilliggande sladdar (inte de två mellersta som) som ansluter ULN2003 föraren till Arduino tills motorn rör sig i rätt riktning.