Gaming dice tillverkad av vikt, waterjet skär stål (1 / 5 steg)
Steg 1: 3D-design
Jag gjorde min design i mixer, men någon 3D-designverktyg skulle kunna användas så länge det kan exportera STL-filer. Eftersom vi arbetar med stålplåt, formen måste vara tillverkade av plana ytor - det bör vara mosaik som något i en tidig 3D spel.
Det sista objektet blir något större än formen du designat. Efter denna process Linda vi i princip design i stål, så att den slutliga produkten slutar upp att vara större av två gånger tjockleken av metall du slutar upp med. På mer komplexa mönster, kan det vara viktigt att komma ihåg, särskilt om du har till 3D utskrift jiggar att hjälpa till med montering.
När du är nöjd med designen, exportera den som en STL och importera den till Pepakura Designer. (Gratis Pepakura Viewer fungerar inte, jag är rädd.) Veckla upp det, vända bort flikarna och exportera resultatet som en DXF. Det finns en massa guider för Pepakura, så jag inte kommer gå in på detaljer här. Om din design måste delas upp i mindre bitar, vill du förmodligen se till att de är symmetrisk. som Pepakura kommer inte som standard. Ibland läggs Pepakura längs linjerna i konstiga ställen, på grund av den modellen med ansikten som är med något icke-plana. Jag tycker oftast att det är lättare att fixa det i DXF efteråt med ett verktyg som LibreCAD, i stället för att slåss med mixer och Pepakura.
Jag har bifogat alla filer som används för tärningarna som ett exempel, både ursprungliga objekt i mixer och finalen, rensade upp DXF-filer.
Några generella riktlinjer har jag lärt mig efter många rundor av testning:
- Om möjligt, se till att endast 3 plan i varje hörn (punkt). Detta gör monteringen mycket lättare, eftersom det finns bara ett sätt att vika dem tillsammans. Med 4 eller fler, detta är inte sant.
- Minimera långa, smala ansikten. (Dvs. mycket akut trianglar.) De är svårt att böja i form eftersom du inte kan få ett bra grepp med tång på slutet av tipset där det är den smalaste.
- Vi kan böja en bit ner till en vinkel som vi vill, men vi kan bara böja det upp av ca 45 grader utan extra arbete. Försök att minimera böjar sånt i din design. (Se nästa avsnitt för mer diskussion om denna begränsning.)
- Komplexa konstruktioner har antagligen till trasiga i flera sektioner när ovikt. Noga tänka över hur de kommer att monteras för att välja var de vill göra på rasterna. Dessa sömmar kan förväntas vara bredare och mer uppenbara, så försök att dölja dem om möjligt. Detta är ett annat bra sätt att ta itu med mycket akuta veck som är större än 45 grader. Om du lägger en koppling mellan två sektioner där nere, är det mycket svårare att se.
- Också för mycket komplexa bitar är få vinklarna kurvornas exakt rätt kritisk, som eventuella fel bygga upp och leda till enorma luckor mycket snabbt. Jag hittade det bästa sättet att lösa detta var till 3D skriva ut en version av den slutliga utformningen och använda den för att testa varje vinkel som du böja den. Du kan också göra något liknande att skapa jiggar som passar på utsidan, med press-fit magneter anläggning olika underenheter i rätt justeringen för svetsning.