Hur man gör en ryggsäck (3 / 21 steg)
Steg 3: Prototyping + redigera ett mönster
Detta nästa steg, prototyper, är valfri men rekommenderas särskilt om du har ändrat min design eller valt att skapa din egen design. Om du skapar en kopia av min design prototyper är inte absolut nödvändigt.
Prototyping kan verka överdriven i både tid och material men det är mycket användbart. En bra design kan gå igenom många iterationer och prototyper innan den är slutbehandlad. Medan de flesta människor utanför den yrkesmässiga världen inte har tid eller resurser till prototyp att många gånger, jag skulle rekommendera åtminstone testa din design en gång i skrot tyger innan du flyttar på sista material.
En prototyp har flera användbara funktioner:
- Beställning av konstruktion (vad som behöver sys ihop först, detta är mycket viktigt!)
- Utforma verklighet (kommer ritningen du gjorde faktiskt arbetar i tyget?)
- Funktionalitet och estetik (gillar du din design? är det rätt storlek?)
- Testning (kan du testa din design i den verkliga världen och göra ändringar)
Vilka material ska man använda till prototyp?
Det viktigaste att simulera med prototyping material är hur tyget kommer att bete sig strukturellt. Färger och texturer inte spelar någon roll. Du bör överväga en tyger vikt och drapera egenskaper.
Till exempel, om du vill att ditt slutliga yttertyget vara en brokad möbeltyg skulle du prototyp det i en billigare lätta duk.
För min prototyping tyger använde jag klipp jag hittade i garderoben material vid piren 9.
- Cordura - Canvas
- bindande band - improviserade genom att skära 1" remsor av vaxad duk
- ripstop foder - satin
- sadelgjord - mer vaxad duk
- hårdvara - jag lämnade hårdvara ut eftersom det inte skulle påverka min slutliga utformning eller konstruktion
Prototypen kan se lite fånigt men det tjänade som dess syfte. Här är några av de förändringar jag kunde inse efter att göra det.
Kom ihåg att ta massor av anteckningar samtidigt som en prototyp. Jag tycker att det är användbart att dokumentera vad beställer jag gjorde steg, viktigt tips att komma ihåg eller saker att fixa på den slutliga versionen.
Dra ut alla ändringar du vill göra och dokumentera hur det kan påverka varje enskild del. Jag gillar att rita alla mönster delar jag behöver ändra, spela in deras nya dimensioner och eventuella andra ändringar. Var noga med att markera som du gör varje ändring så att du inte "dubbel redigera" en komponent. Jag markerade varje del med en blå prick efter jag ändrat mönstret.
Markera din nya mätningar i en annan färg för att undvika missförstånd.
Kom ihåg att göra ändringar till andra mönster markerar att återspegla de nya måtten.