Justerbar ansikte Jack-O-Lantern (8 / 12 steg)
Steg 8: Modeling - ansiktsigenkänning funktioner
Med min pumpa bosatte sig, behövde jag nu modell min olika ansikts alternativ. De färdigheter som jag använde är mycket liknar vad illustreras i den "Blender 2.6 modellering kurvor" handledningen av Olson där han visar hur man kan spåra en logotyp från en bild och göra det till ett 3D-objekt.
I min planeringsstadier, hade jag gjort en mockup av min ansikten med hjälp av indexkort och en Sharpie. Jag skannade bara det hantverk i och sedan jag använde det som bakgrundsbilden för ett nytt Blender projekt (Under avsnittet Bakgrundsbilder i den högra panelen). Efter att lägga till bakgrundsbilden, syns det när du är i vyn Top Ortho (som du kommer till genom att gå till Visa -> topp och sedan Visa -> Persp/Ortho).
Jag använde en kombination av Lägg till -> kurva -> Bezier kurvor att spåra ut min ansiktsdrag. Om inte är bekant med Bezier kurvor, rekommenderar jag starkt Olsons video.
För några av mina kurvor där jag ville ha symmetri, till exempel min mun alternativ, jag bara spåras hälften av objektet och använde en Spegel modifierare för att kopiera den.
För enkla saker, som klassiska Jack-O-Lantern triangel ögon och näsa, jag sparade tid och använde Lägg till -> Mesh -> cirkel. När du lägger till en ny cirkel, kan du ange antalet hörn i den vänstra panelen. En cirkel med 3 hörn – Japp, triangeln!
Bezier kurvor har en extrudering egenskap inbyggd. Det är frestande att använda den. Men jag har funnit som tenderar att skapa dubblerade hörn och fruktade icke-grenrör kanterna (kanter som inte ansluter två ansikten) vilket innebär extra arbete för att göra ditt objekt utskrivbara.
Jag har haft bättre tur med att välja kurvan i objekt läge och kommer att objekt -> Konvertera till -> Mesh från kurva/Meta/Surf/Text till ändra min 2D Bezier kurva till en enkel maska.
Sedan jag bytte till redigeringsläge , gjorde en Markera alla på hörnen och gick till Mesh -> ansikten -> göra kanten/ansikte att göra dem till ett ansikte.
När jag hade ett ansikte, jag gick till extrudering -> Region i den vänstra panelen och extruderade det upp för att göra det 3D.
När jag hade alla mina ansikte element in i fina liten objekt, gick jag till Arkiv -> Exportera exportera dem till. STL-format som jag kan importera dem till mitt andra pumpa projekt.