Justerbar ansikte Jack-O-Lantern (6 / 12 steg)
Steg 6: Modeling - cirkulär spontade anslutningar
Min cirkulär spontade anslutningar är ett annat bra exempel Booleska modifierare. Både hooked "räffla" och min "tunga" var bara en serie av cylindrar subtraheras från varandra.
Den "tunga" del var lätt – det var bara en liten cylinder subtraheras från en större en.
"Spåret" var en mycket liknande process, men med massor av subtraktioner. Min bas cylinder var dras av ett antal skivor (som själva var cylindrar subtraheras från cylindrar).
När det gäller dimensionering cylindrarna, var den tuffaste delen bestämma diametern på de bitar som behövs för att ansluta med insidan av pumpa. De storlekar som krävs för att vara exakt.
För att bestämma de ursprungliga storlekarna, jag valde min pumpa objekt och kopplat in i Redigeringsläge. Jag gick in min pumpa (du kan behöva växla Visa -> Visa Persp/Ortho att se inuti ditt objekt) och jag hade dessa fina landmärken med tillstånd av de skivor jag redan snitt ur pumpan. Dessa skivor särskilt passande eftersom jag ville ha min not och spont bitar sitta spola med dessa nedskärningar. Eftersom min pumpa var centrerad på X = 0, Y = 0, Z = 0, jag kunde klicka på en brytpunkt som var direkt på X- eller Y-axeln (aka X 0 eller Y var 0) och var jäms med min bit genom pumpa. Då den annat värde (Y för X och X y) skulle vara radien av vad min kontakt bit behövde. Diametern var helt enkelt dubbelt så hög.
Tidigt i min design-fasen, jag hade redan beslutat om mina mätningar av anslutande bitar, så när jag kände de första två avgörande diametrarna, allt annat sipprat ner. Till exempel, visste jag att jag ville ha min tunga infoga vara 4 mm lång. När jag bestämt ytterdiameter av min tunga, visste jag cylindern som skulle användas för att skära ut insidan skulle vara 8 mm mindre i diameter.