Justerbar ansikte Jack-O-Lantern (11 / 12 steg)
Steg 11: Modeling - skära locket
Den sista delen av min pumpa var att locket. En annan tillämpning av Booleska Modifier, men detta tid ännu en liten twist. Jag slängde också i snittdrift.
Jag började med att göra en Mesh -> Lägg till -> Cylinder att göra mig en mall. Jag gick vidare och skalas en storlek större cylindern. Detta skulle garantera nedskärningar skulle vara vinklat. På så sätt även om det fanns små avvikelser/felmarginaler med tryck, jag kunde vila lätt på locket skulle fortfarande passa.
När jag gjorde min "styckning Cylinder", placerade jag den där jag ville skära locket på min pumpa och jag använt alternativet "Duplicera objekt" i vänstra verktygsfältet för att göra en exakt kopia på samma plats.
Jag valde första skär cylindern och lagt till en Boolesk modifierare. Denna gång, dock väljer jag "snitt" för Operation. I stället för att subtrahera cylindern från pumpan, returnerar "Snitt" de platser där båda objekten overlay. Om du är bekant med ett Venndiagram, skulle Intersect operationen återvända bara den lilla flisa där två cirklar överlappar varandra.
När denna modifier tillämpades, förvandlades min cylinder till en trevlig lock formad bit som matchade toppen av min pumpa.
Men min pumpa objekt var oförändrad och fortfarande en komplett sfär. Det är där vår kopia av skärande cylindern kommer in. Jag valde min pumpa objekt och sedan jag gjorde en Boolesk skillnaden modifierare för att subtrahera cylindern från min pumpa. När tillämpas, hade min pumpa ett hål i den exakta formen på locket.