"Kan" Bot (3 / 4 steg)
Steg 3: Att göra ett flödesschema och programmera roboten
Innan du skriver programmet, är det en bra idé att göra något som kallas ett flödesschema. Flödesschemat gör det enklare att skriva programmet. Flödesschemat är ungefär som en guide som hjälper dig att bestämma vad du vill roboten att göra och hur du ska göra det. När du gör flödesschemat, är det mycket lättare att skriva programmet eftersom du kan bara följa flödesschemat. Flödesschemat hjälper dig att fundera över logiken roboten måste följa för att göra rätt saker.
Du börjar med ett "Start kvarter." Detta är en oval på papperet. Från blocket börjar göra du en "fråga Block." Detta är en fråga i programmet. Roboten använder sensorer för att svara på frågan. Beroende på svaret på frågan i fråga blocket, kommer att roboten antingen försöka besvara en fråga eller gå vidare till en "Action Block." Åtgärder blocket visar något som roboten faktiskt gör, som kör eller roterande eller svängande arm.
Jag bifogade en bild som visar del av flödesschemat för denna robot. Detta flödesschema visar logiken för roboten att följa den svarta linjen. Beroende på var den svarta linjen är, kommer att roboten driva fram, flytta till höger eller flytta till vänster. Roboten svarar på frågor i det här flödesschemat genom att kontrollera med ljussensorn. Flödesschemat visar också logiken att söka efter ett objekt framåt. Om ultraljud sensorn ser ett objekt, kommer armen svänga 190 grader för att slå objektet ur vägen. Sedan går programmet tillbaka till början. Så, om objektet är fortfarande i vägen, armen kommer att svänga igen. Om det finns inget objekt, kommer att då programmet gå vidare till letar efter den svarta linjen och fattar beslut om att flytta.
För att programmera roboten, måste du få Lego Mindstorms programvara installerad på din dator. Efter det drar du olika "pusselbitar" från verktygsfältet programvara till centrum, där du faktiskt bygger programmet. Några av bitarna styra varje motor. Du kan välja vilken väg du vill motorn att gå, hur många varv du vill att det ska göra, och hur länge du vill att det ska vända. Du använda logiken från flödesschemat ska matas in i motorstyrningar. Andra bitar som du drar i är för sensorer. Dessa bitar som du drar i skicka signalen från sensorn. För ultraljud sensorn måste du välja hur känslig du vill ha sensorn vara, eller vilken sträcka du vill börja skicka en signal om att något är framför sensorn. Du behöver bifoga signalerna från varje sensor till rätt motorerna, och lägga i olika logik block att göra flödesschema logik styra roboten.
När du sätter alla bitar i mitten av programmet, kontrollera anmälningar längst ner på skärmen att se vad programmet gör egentligen. Detta gör det så du kan kolla dina program innan du sätter det in i roboten.
Jag kan inte hitta filen för det program som jag skrev. Om jag hittar det, lägger jag det här som du kan se. Jag skrev programmet på Scout ledarens dator, och jag försöker att få det från honom.
På skärmen av programvaran finns det en knapp Klicka för att skicka programmet till roboten. Du koppla sladden från datorn till Mindstorms modul. När programmet har sänts till roboten, kommer att roboten göra ett pip. På skärmen robot, kommer det att finnas en meny att välja det program som du vill använda. Skjut den orangea knappen två gånger på modulen för att köra programmet. Om programmet inte fungerar som du vill ha trycker du på den orangea knappen att stoppa programmet. Gör sedan ändringarna i programmet tills du får programmet fungerar rätt.