'Kärleken skär djupa'
Brons och lågan glas (stativ), 2013
Denna skulptur är skapad av den "förlorade vax processen". Här är en uppdelning av processen:
- Modell-making. Artist eller mögel-maker skapar en ursprungliga modell från vax, lera eller något annat material. Vax och olja-baserade lera föredras ofta eftersom dessa material behåller sin mjukhet.
- Mouldmaking. En form är gjord av den ursprungliga modellen eller skulptur. Styvt yttre formar innehålla mjukare inre mögel, vilket är exakt negationen av den ursprungliga modellen. Inre är vanligtvis tillverkade av latex, polyuretan gummi eller silikon, som stöds av den yttre formen. Yttre mögel kan göras från gips, men kan också göras av glasfiber eller andra material. De flesta är tillverkade av minst två stycken, och en shimwith nycklar är placerad mellan delarna under byggtiden så att mögel kan vara sätta ihop exakt. Om det är långa, är tunna bitar förlängning av modellen, de ofta skära bort av ursprungliga och gjutna separat. Ibland behövs många formar för att återskapa den ursprungliga modellen, särskilt för stora modeller.
- Vax. När formen är klar, är smält vax hälls i det och susade runt tills en jämn beläggning, oftast om 1⁄8 tum (3 mm) tjock, täcker den inre ytan av mögel. Detta upprepas tills önskad tjocklek nås. En annan metod är att fylla hela formen med smält vax och låt den svalna tills en önskad tjocklek har stelnat på ytan av mögel. Efter detta resten av vaxet hälls igen, gjuta vänds upp och ner och vax lagret är kvar svalna och stelna. Med denna metod är det svårare att kontrollera den totala tjockleken på vax lager.
- Borttagning av vax. Denna ihåliga vax kopia av den ursprungliga modellen tas bort från mögel. Den modell-maker kan återanvända mögel för att göra flera kopior, begränsas endast av hållbarheten av mögel.
- Jagar. Varje ihåliga vax kopia är sedan "jagade": en uppvärmd metall redskap används för att gnida ut de markeringar som visar raden sära eller att exponera där bitar av mögel kom tillsammans. Vaxet är klädd att dölja defekter. Vax nu ser ut som den färdiga. Vax bitar som var gjuten separat kan nu värms upp och fäst; gjuterier använder ofta passmärken för att ange exakt där de går.
- Spruing. Vax kopian är sprued med en treelike struktur av vax som så småningom ger sökvägar för smält gjutning materialet att flöda och att undkomma. Noggrant planerad spruing börjar vanligtvis i topp med ett vax "cup" som fästas av vax cylindrar på olika punkter på vax kopia. Spruing har inte vara ihåliga, eftersom det kommer att vara smält ut senare i processen.
- Flytgödsel. En sprued vax kopia doppas i en slurry av kvarts, sedan till sand-liknande stuckatur eller torr kristallin kvarts i en kontrollerad kornstorlek. Flytgödsel och grus kombinationen kallas keramiska skal gjuta material, även om det inte är bokstavligen gjord av keramik. Detta skal är tillåtet att torka, och processen upprepas tills åtminstone en halv tum beläggning täcker hela. Ju större lappa, ju tjockare skalet måste vara. Bara insidan av koppen inte är belagd och koppen är platt fungerar topp som basen som pjäsen står under denna process.
- Utbrändhet. Den keramiska skal-belagd bit placeras cup-ner i en ugn, vars värme hårdnar silica beläggningar i ett skal, och vaxet smälter och rinner ut. Smält vax kan återvinnas och återanvändas, även om det bränns ofta helt enkelt. Nu återstår av den ursprungliga teckningen är det negativa utrymme som tidigare av vax, innanför härdade keramiska skalet. Feeder, vent rören och cupen nu också ihåliga.
- -Testning. Keramiska skalet får cool, sedan testas för att se om vattnet kommer att flöda fritt genom feeder och vent rören. Sprickor eller läckage kan lagas med tjock eldfasta pasta. För att testa tjocklek, kan hål borrade i skalet, sedan lappat.
- Hälla. Skalet är upphettas i ugnen att härda patchar och avlägsna alla spår av fukt, då placeras cup-uppåt i ett badkar fyllt med sand. Metall är smält i en degel i en ugn, då hälls försiktigt i skalet. Skalet har ska heta eftersom annars temperaturskillnaden skulle bryta ner den. Fyllda skal är sedan får svalna.
- Release. Skalet är hamrade eller sand-blästrat bort, släppa grov gjutning. Gjut, som också troget återskapat i metall, är avskurna, materialet som kan återanvändas i en annan gjutning. Metall-jagar. Precis som vax kopiorna var jagad, är gjutning arbetat tills de kontrollampa tecken på gjutprocessen tas bort, så att gjutning nu ser ut som den ursprungliga modellen. Gropar kvar av luftbubblor i gjutning och stubbar av spruing är arkiverat och polerad.
140 x 310mm (när i stand) "Kärleken skär djupa" är en utgåva av tre. Alla hemma i samlingar.
"Älskar skär djupa" är en metaforiska relation-skulpturalt behandlar teman som avslutning, balans, enighet och perfektion. Skulpturen ber betraktaren att överväga genomförandet i den ofullständiga. perfektion i ofullkomlig och dolda styrka i det kanske först verkar vara känsliga. Brons saxen balans i det till synes sköra glaset, på KUSP implosion - penetrerande drivkraft ner. Glaset omsluter och stöder, böjning och innesluta. Små händer greppa och mata en färdig sida av handtagen mot varandra, medan den andra är separerade och nå utsträckta; nära men på olika banor även om de lyckades överbrygga avståndet mellan sig själva. Även med den motsatta faktorer, ofullständig komponenter, blemmor och gupp, sax har en vacker styrka, lugn och balans-all bidragande orsakerna till nåd där de sitta upphängda som helhet.
Glas arbete samarbete Grant Franklin
Brons gjutna med Jonathan Campbell på skapad och gjuten brons, Nya Zeeland
Fotografi Sean Aickin Photography