Kartong skrivbordslampa (1 / 9 steg)
Steg 1: Designa lampa modellen
Jag började med att designa en 3D-modell av lampan med Autodesk 123D, som är fritt tillgängliga online.
För att göra ett tvärsnitt av lampskärmen, använde jag verktyget Rita och 3-punkts bågverktyget. Märka räfflor på insidan av lampan; de är noggrant dimensionerade för att hålla de elektriska lampa komponenterna på plats när lampan är monterad. Allt annat var bara ungefär beräknade och tweaked som behövs.
För att vända tvärsnittet i ett 3D-objekt, använde jag verktyget Revolve . Detta verktyg snurrar en profil runt en axel av dina val, producerar ett objekt med roterande symmetri.
Jag gjorde stativet med hjälp av en kombination av handritade splines och hjärnhalvorna, anpassa den tills det såg tillräckligt lampy. Vid tiden för skrivande, har Autodesk ännu inte finns ett verktyg för att exakt mäta lampiness av en 3D-modell, så jag var tvungen att döma som helt av ögat.
Jag gick de två delarna tillsammans med verktyget kombinera (som att gå med läge) och sedan exporteras objektet som en STL-fil. Jag har bifogat STL filen här, med 1 STL enhet motsvarar 1 mänskliga tum.