LASER labyrint 2012 - Halloween Haunted House (6 / 8 steg)
Steg 6: Bakom kulisserna - Bearbetningsdetaljer kod
Detta steg är bara här för att ge mer information om hur bearbetning koden fungerar.
När behandlingen programmet börjar, den anger flera variabler som ordna fönstret layout, möjliggör seriell kommunikation med Arduino och laddar 4 larm ljudklipp från c:\. Varje gång Arduino skickar ett seriellt meddelande till bearbetning, anropas funktionen serialEvent().
Funktionen serialEvent() gör allt det verkliga arbetet. Först läser i seriell data, då det använder det sista tecknet i strängen följetong för att bestämma vilken typ av data Arduino har skickat. Data kommer att vara en ljussensor läser från en analog port, ett larm trigger värde för en av sensorerna eller servo slå på eller stänga av. Switch-sats avgör vilken åtgärd som ska vidtas utifrån vilken typ av data som tas emot.
- Om en sensor värde tas emot, används det för att rita gröna stapeldiagrammet.
- Om ett larm trigger värde tas emot, används det för att rita den röda linjen i diagrammet.
- Om en servo ON signal tas emot, vet vi laser har brutits. Bearbetningen kommer att spela en av larm ljudklipp och servo Alarmindikatorn blir grön. Det finns en 3 sekunders fördröjning från början av ett larm ljud till början av nästa ljudet. Detta förhindrar konstant utlösa alarmet ljuder.
- Om en servo OFF signal tas emot, blir servo Alarmindikatorn röd.
Bearbetning koden skriver också en hel del raw-data till området bearbetning konsolen att hjälpa till med felsökning och felsökning.