Personliga lärande och Skapandetid i högstadiet (3 / 4 steg)
Steg 3: göra
Det är inte lärarens uppgift att lösa alla problem som kommer upp i ett projekterar. Tvärtom, är erfarenhet i igenkännande och övervinna problem ett viktigt mål för en personlig lärande och skapande tid program. Det kommer att finnas gott om problem. När alla har ett godkänt projekt, är det jobbet för lärare att uppmuntra, tillhandahålla tekniskt bistånd och underlätta processen. Det finns ingen bergsäkert steg för steg-metod för att uppfinna eller skapa något för första gången.
Här är några tips för lärare (mer känd som den eleven-in-Chief):
- Gå runt i rummet och se till att du kolla in med alla minst en gång under (helst mer).
- Be de unga beslutsfattare och inlärare att förklara för er där de är i processen.
- Om de verkar ha fastnat, erbjuda lite råd för en work-around, eller föreslå ett verktyg, en bok eller webbplats som kan hjälpa dem att lösa sina problem.
- Om någon är sprattlande, gå över deras plan med dem. Ofta kommer att de behöva göra en ny skiss eller ritning. Den ursprungliga planen kan behöva modifiering att göra det mer "doable."
- Engagera föräldrar. Ofta har en förälder några speciella kunskaper eller sakkunskap som kan lägga en positiv dynamik till erfarenhet. Bjuda in dem i att hjälpa sina egna barn eller någon annan som behöver hjälp. När fler vuxna är runt, gör det barnen känner att deras projekt är mer mer lönsamt.
- Gör något! Inspirerande med en Visa och berätta saker du själv har skapat är stor. Det är ännu bättre att aktivt göra något tillsammans med barnen. Så, oavsett projekt du arbetar med, ta det in och tillbringa åtminstone lite tid på det när barnen arbetar på sina projekt. Om du inte har ett projekt, få ut formuläret planering och komma igång med något.
- Fira framgång. När ett problem har lösts, meddela det till klassen och låta studenten ge en kort beskrivning av problemet och vad de gjorde för att lösa den.
Okej, nu vad om de ovilliga barn? Du vet, de som hellre skulle sitta och prata med sina vänner, störa utvecklingen av andra, läsa en bok eller flit från en idé till nästa varje vecka utan att någonsin få något gjort. En annan typ är de "super hjälpare" som är intresserade av vad andra gör och kommer att verkligen engagera sig i någon annans projekt, men har inget eget. Några kanske har alltid en ursäkt för att inte vara produktiva. De "väntar delar att komma in" är "fortfarande att välja rätt material" eller "talar det med sina föräldrar." Oacceptabelt!
Här är några tips för dessa barn:
- Registrera dem för codeacademy.com (det är gratis) och få dem började på den. Detta förutsätter att du har en student dator tillgänglig och Internet.
- Fråga dem vad deras favoritämne eller tidsfördriv är. Baserat på det första som kommer till deras sinne, spendera lite tid brainstorming och tilldela dem en lärande projekt med en skriftlig rapport eller en video som den slutliga produkten. Detta fungerar även för dem som kan bara tänka på "fotboll", "gymnastik", eller "videospel."
- Få MIT: s Scratch program installerade på vissa datorer och har dem räkna ut hur till använda den för att skapa en enkel video spel eller animering av något slag. Vad du än gör, inte träna dem hur man använder det, låt dem räkna ut.
En av två saker sker vanligtvis efter "uppdraget." De kommer att få intresserade av uppdraget och lansera sig i den. eller, de kommer att bestämma kanske det verkligen finns något annat de kunde få intresserade trots allt, och de kommer med ett projekt av sina egna.
Se till att alla avslutade projekt tas hela vägen genom produkt fas. Om metoden att dela är att göra en presentation till sina kamrater (med andra ord framför klassen) hålla dem till en hög standard. Låt inte dem helt enkelt stå framför rummet och säga "Jag gjorde detta." Kräver minst en visuell presentation att gå med på det (PowerPoint, Keynote, SlideRocket eller Prezi).
Om det är ett lärande projekt, har dem destillera hela till en 5-15 minuters presentation som lär resten av klassen någonting om vad de lärt sig.