PicAxe MakerFaire särskilda Robot (13 / 14 steg)
Steg 13: Programmering av roboten och spela!
Hej, vi är klara byggnad och det är dags att programmera roboten. Ett exempelprogrammet ges nedan. Du kan anpassa programmet eller skriva egna.Obs: Om du deltagit i en låt oss göra robotar "Någon kan göra en Robot" på Maker Faire NY 2012, din stötfångare switchar kopplas olikt än beskrivs i detta Instructable. Använd den här versionen av programmet i stället. När du slår på din robot, måste du hålla stängt växlarna i några sekunder för att "vakna" roboten.
Du kommer att behöva ladda ner och installera PICAXE programmering redaktör för ditt operativsystem. Det är gratis. Var noga med att följa installationsanvisningarna noggrant!
Anslut din PICAXE USB ladda ner kabeln till datorn. Kontrollera anvisningarna på webbplatsen PICAXE vara säker på att du har drivrutiner korrekt installerade, och rätt COM-port markerad. Vi kommer inte att upprepa deras instruktioner här.
Vara att bygeln H1 är inställd på "PROG". Anslut den andra änden PICAXE Hämta kabelns till cirkulär programmering uttaget på PICAXE-08 ombord. Ställa in roboten på något så att dess hjul inte röra marken. Stäng på batterihållaren till "På".
Använda PICAXE Programeditor programmera roboten. Efter programmet laddas ner, Stäng av roboten med växeln på batterihållaren. Koppla ur uttaget programmering. Ange Jumper H1 till 'Kör' och ange din robot på marken.
Aktivera roboten och titta på det gå! När den stöter i något som kontaktar en av de två mikrobrytare, bör det stoppa och försöker slå för att undvika hinder.
Det är vanligt att roboten kan inte köra helt rak när du flyttar framåt. Detta beror på att de två motorerna kan köras i lite olika hastigheter. Det är inte kritisk. Dock behöver om roboten inte driver bakåt i stället för framåt, eller om det snurrar i cirklar, du ändra något.
Du kan antingen i hårdvara åtgärda dessa problem genom att ändra hur trådarna från motorerna är anslutna eller i programvara, genom att ändra med stift är inställda till hög eller låg i programmet.
Om roboten enheter bakåt i stället för framåt, då motorerna är båda fast baklänges, och måste ändras i programvara eller maskinvara.
Om roboten snurrar till vänster istället för att köra framåt, då den vänstra motorn fast baklänges och måste ändras i programvara eller maskinvara.
Om roboten snurrar till höger istället för att köra framåt, då rätt motor fast baklänges, och måste ändras i programvara eller maskinvara.
Bli inte upprörd din robot felande först. Detta är en stor möjlighet till lärande!