Programmera en Robot FRC (4 / 9 steg)
Steg 4: Tank enhet vs Arcade enhet
Det är viktigt att du och ditt team driva team vet skillnaden mellan arkad och tank enhet. Arcade-enhet använder styrspak för att styra roboten. När du flyttar styrspaken fram och tillbaka det förändringen hastigheten, samt när du flyttar den sida till sida det rotation av roboten. Tank enhet använder å andra sidan, två joysticks. Var och en av dem motsvarar hjul på ena sidan av roboten. När du flyttar handkontrollen rätt fram, din robot rätt hjul kommer att gå framåt och din robot kommer sväng vänster. Många människor (särskilt gamers) hitta tank enhet mycket förvirrande, men jag skulle starkt avråda att gruppen använder tank enhet. Tank enhet ger dig mycket större kontroll över din robotens rörelse, och med lite praxis, din förare kommer att köra roboten lika bra som om de använder arcade enhet.
Arcade-enheten har redan ställts in för du i mallen. Om du vill växla till tank enhet, måste du deklarera två Joystick variabler i stället för en. Jag skulle föreslå att kalla dem något som rightStick och leftStick så du kan enkelt berätta för dem isär. Sedan lägga dem båda i listan initiering passerar värdet 1 till konstruktorn för din första joystick, och en 2-konstruktorn för din andra styrspak. Slutligen ersätta linjen 'myRobot.ArcadeDrive(stick);' med 'myRobot.TankDrive (leftStick, rightStick);'. Tah-dah, din robot kör nu i tank enhet!