Programmera en Robot FRC (6 / 9 steg)
Steg 6: Joystickknapparna
För att köra periodiska kod medan joystickknapparna arbetar, helt enkelt infoga följande kod i en av din periodiska funktioner:
IF(Stick. GetRawButton(1)) {
Cout << "Knappen 1 har tryckt" << oä;
}
Denna kod kommer spam konsolen med "Knappen 1 har tryckt" meddelanden bara när du trycker på knappen nummer 1 på joysticken refereras av variabeln stick. När du släpper knappen meddelanden kommer att stoppa igen. Detta är användbart i vissa situationer, kan det finnas andra tillfällen när du helt enkelt vill att det ska kallas en gång när du trycker på knappen. Ändra din kod till ungefär så här ska uppnå de resultat du letar efter:
IF(Stick. GetRawButton(1)! = isButtonPressed) {
IF(Stick. GetRawButton(1)) {
Cout << "Knappen 1 har tryckt" << oä;
isButtonPressed = sant;
}
annat {
Cout << "Knappen 1 har frisläppas" << oä;
isButtonPressed = false;
}
}
Du måste definiera isButtonPressed som ett booleskt värde med klass-wide räckvidd (precis samma som du gjorde med myRobot eller stick) att detta ska fungera. I den här situationen "knappen 1 har tryckt" kommer bara vara produktionen en gång när det trycks först och "Knappen 1 har släppts" kommer bara vara produktionen en gång när det släpps.