Satellitpositioneringssystem för VEX Cortex (4 / 9 steg)
Steg 4: Hur du använder mallen för konkurrens
* Klicka på bilderna för att förstora *
Tävlingen omfattar:
Tävlingen omfattar, läsa alla filer och värden som används för att få det att fungera i en tävling. Redigera inte någon av dessa, om du inte vet exakt vad du gör.
Före autonoma:
De tidigare autonoma är fältet där du säga roboten vad ska, innan tävlingen matchar startar. Detta innebär att om du behöver en Gyro-sensor återställas till 0, så de autonoma visar i rätt hög grad, det är där du gör det!
Autonoma:
Detta avsnitt av mallen konkurrens är där du sätter din program-kontrollerad enhet, för början av varje match, annars känd som det "autonomt". I denna kod måste allt som du vill använda roboten göra kontrolleras av din program, som försöker genomföra ett program kommer inte arbete i avsnittet autonoma i en tävling.
Föraren kontroll:
Inom "medan" slingan är det där du programmera din föraren kontroll. Om du vill ha en joystick för att flytta roboten framåt, medan andra joysticken vänder det, är där du programmerar det! I det här läget om du försöker programmera ett autonomt som utlöses när du trycka på en knapp, kan det göras, men det är mer avancerad och kan vara ganska svårt att fungera.
Fungerar för autonoma:
Högst upp i programmet, efter motor setup men före den före autonoma, har du möjlighet att skriva och/eller inkludera funktioner. Funktioner programmeras en gång på toppen, men du kan kalla det inom din autonoma när du behöver, detta gör programmering mycket enklare och renare!