Skapa en 3D utskrivbara Torus hänge med Cinema4D och Zbrush (2 / 3 steg)
Steg 2: Manipulera och modellering i Zbrush + tillägg delar
Så många steg! Vänligen titta på denna steg för steg video som hjälper dig att förstå alla steg bättre!
1. i verktygspaletten, klicka på Importera. Välj den OBJ fil du exporterade från C4D.
2. dra ut din torus på skärmen. Klicka på Redigera i den översta menyn, eller klicka på "T" på tangentbordet.
3. om du vill panorera, tryck på ALT, klicka på objektet och flytta markören till centrera.
Om du vill rotera runt objektet, klicka på objektet och flytta runt på skärmen.
Om du vill skala, klicka på CNTRL, håll pennan över tabletten samtidigt som du trycker på knappen penna.
4. i verktygspaletten, klicka Polymesh 3D
5. Bläddra ner till geometri, klicka på fliken Dynamesh, justera upplösningen till 336 och på Dynamesh. Nu är din mesh redigerbara. Du kan dela upp geometrin för ett smidigare utseende och bättre manipulation om du vill.
6. Välj en cylinder i Verktyg-menyn till höger. Bläddra till initiera och justera den inre radien för att göra ihåligt rör ur den. Hdivide ett par gånger, och göra kortare cylindern med hjälp av skjutreglagen.
7. Klicka på göra Polymesh 3D
8. gå nu till menyn Subtool och klicka på Lägg till. Välj den Torus PM3D tidigare.
8. medan du cylinder är valt i menyn subtool, öppna paletten Deformation och flytta skjutreglaget skala cylindern. Kontrollera att XYZ är alla påslagna.
9. När du har skalat ner i cylindern, gå till reglaget Taper och avsmalnar en av sidorna. Du kan använda skjutreglaget rotera genom att skriva av grader som du vill rotera på önskad axel (X, Y eller Z).
10. nu trycker på "W", eller klicka på knappen flytta i toppmenyn. Dra ut handtaget baren rakt upp samtidigt som du håller SKIFT och klicka på inre mittcirkeln, som ska vara vita. Flytta cylindern att passa runt torus ringen.
11. under geometri i verktygspaletten, klicka på dela upp 5 gånger.
12. håller du ned CNTRL till uppdra maskering borsten. Klicka och dra bort cylindern och på det att dra ut en enhetlig rektangulär mask.
13. i paletten deformation, gå till reglaget Inflate och flytta den mycket lätt att blåsa upp de omaskerade områdena i cylindern.
14. i Subtool-menyn, klicka på Duplicera.
-"9" till quicksave projektet
15. Upprepa genom att rita ut en tunnare mask på din cylinder, klicka håll CNTRL och sedan utanför modellen en gång att Invertera masken. Nu Skjut reglaget Inflate igen i motsatt riktning något för att förminska det markerade området.
16. Klicka på din kopia i Subtool menyn till välja den. Dölja ursprungliga genom att trycka på ikonen ögat till höger.
17. Tryck "B" för pensel val och klicka sedan på "I" Välj Infoga sfär borsten. I mitten av den cylinder bit dra ut en sfär genom att klicka och dra. Det blir större när du drar du markören längre bort. ZBrush masker automatiskt resten av cylindern så att du kan manipulera din pensel infoga utan att påverka resten av modellens topologi. För att klara masken, håll ned CNTRL, klicka och dra ut din modell.
18. Tryck på "B" igen och "I", Välj Infoga primitiver borsten. Klicka på "M" för att välja önskad torus formen. Dra ut torus borsten över din sfär.
19. för att justera vinkeln på torus att matcha ytan, rotera skärmen till lämplig betraktningsvinkel. Tryck "R" för rotera och dra ut ett handtag. Börja på kanten längre bort från den som du vill rotera ner eller upp. Utgångspunkten är axeln av rotation, slutpunkten för din handtag är rotationshandtaget. Klicka inuti cirkeln slutpunkten (den inre cirkeln) och dra för att rotera torus till en önskad position. Du kommer att behöva göra detta från några olika vinklar för att uppnå önskad effekt. Dra ut handtaget igen på samma kommer sätt att behövas.
20. en gång du har radat upp vinkeln, tryck på "W" på tangentbordet för att välja alternativet flytta. Nu kan du använda samma handtag baren du redan har ritat ut för att flytta torus in placera runt klotet. Klicka på inre mittcirkeln på baren handtag och dra torus in i position. Kom ihåg att du måste rotera runt objektet och flytta torus från olika vinklar att nå önskad effekt. När du är klar, släppa masken genom att hålla ned CNTRL, att klicka och dra av modellen.
21. Upprepa steg 17-20 att skapa mer av dessa dekorativa element runt din cylinder.
22. om du önskar ett geometriskt perfekt utseende, kan du prova att göra dessa steg lite annorlunda för att spara tid. Tryck på "X" på tangentbordet för att aktivera symmetri. Klicka på Transform-menyn där uppe. Välj radiell symmetri genom att trycka på den lilla (R)-knappen, Välj numret på skjutreglaget radiella greve. För det givna exemplet du har aktiverat Z-axeln. Stänga av X och Y. Du kan experimentera med alternativet radiell symmetri genom att leka med de andra alternativ för axel.
-"9" till quicksave projektet
23. När du är klar, justera Dynamesh upplösningen till 336 under geometri-fliken i din verktygspaletten, och klicka på Dynamesh. Nu är bitar "svetsade" tillsammans.
24. du kan jämna ut alla fula fläckar genom att hålla ned SKIFT för att ändra din pensel utjämning borste. Hålla ned mellanslagstangenten för att ta upp penselstorlek och focal SKIFT reglagen. Justera penselstorlek till lämplig storlek att jämna ut ställen. Håll ned SKIFT och klicka och dra markören runt de ställen du vill justera. För att göra veck sticker ut mer, kan du använda en annan borste. Tryck "B" på tangentbordet för att ta upp de borste val, tryck på "D" och välj DamStandard. Denna borste skär bort automatiskt i stället för att lägga till lera till ytan. Du kan alltid växla mellan att lägga till och subtrahera lägen genom att hålla ned ALT för omvänd funktion. KOMMANDO + Z för att ångra något du inte gillar. Kommando + Skift + Z att åter göra om du har ändrat ditt sinne. :) Du kan leka med borstar och skulptera mer detaljer eller hålla det enkelt och gå till nästa steg.
24. i Subtool menyn, klicka på Duplicera och sedan dölja din ursprungliga genom att klicka på ögonikonen. Välj den dubbla subtool. Klicka på "R" för rotera och dra ut ett handtag från yttre kanten av din cylinder bit till mittpunkten i din torus form. Detta kan göras enklare genom att klicka på golvet rutnätet (Skift + P). Du kommer att se i skärningspunkten mellan den axlar i mitten. Kontrollera att slutpunkten för din handtag är i det centrerar. Nu klickar du på den inre cirkeln på utgångspunkten för din handtag (ytterkant torus/cylindern) och dra för att rotera din cylinder verktyg runt torus in i önskad position.
25. Upprepa steg 24, men inte dölja din ursprungliga. Vi kan behålla där vi lämnade den. Se till att rotera din nya dubblett till motsatt sida.
26. ta fram din subtool med sphere detaljer, den är centrera. Klicka på den för att markera den. Vi kommer att vilja flytta den uppåt. Kontrollera att vyn centreras över hela modellen. Tryck på "W" på tangentbordet för att flytta, dra ut handtaget medan du håller ned SKIFT, klicka på den inre mellersta cirkeln och dra lappa upp till läge ovanför torus - detta kommer att göra den hängande borgen.
-"9" till quicksave projektet
27. i menyn subtool, se till att alla verktyg är synliga genom att klicka på ögonikonen. Klicka på Lägg till och ta in din hålcylinder. Se till att det är valt i menyn. I paletten Deformation använda storleksreglaget för att förminska cylindern. Använd skjutreglaget rotera om det behövs för att rotera reglaget runt på rätt axeln.
28. Tryck på "W" och dra ut ett handtag att flytta cylindern upp till centrera av torus topp. Placera den på ett sådant sätt att överbrygga klyftan mellan torus och borgen bit du skapat. Justera skallängd som behövs i storleksreglaget deformation. Steg för steg video illustrerar detta väl. :-)
29. dela cylindern ett par gånger i menyn geometri. Håll sedan ner CNTRL och dra ut en mask vågrätt längs med mitten av cylindern. Du kan blåsa upp de omaskerade områdena via Inflate reglaget i Deformation-menyn eller CNTRL + klicka att Invertera masken och tömma centrum.
30. enligt geometri, ta bort lägre indelning nivåer. Tryck på "B" för pensel, "I" för infoga penslar och välj Infoga primitiver. "M" Välj Torus borsten. Dra ut torus runt cylindern och rotera den och flytta runt, precis som vi gjorde tidigare för att centrera den fint runt botten på cylindern.
-"9" till quicksave projektet
31. gå till Subtool menyn, kontrollera att allt är synlig (ögonikonen) och klicka på Lägg samman nedåt. Det här kommandot skapar ett helt nytt verktyg av den sammanslagna versionen av ditt projekt. Klicka på en som säger sammanslagna i verktygsval, och det kommer automatiskt pop som på skärmen.
32. under geometri - Dynamesh, upp upplösningen till 336 och Dynamesh detta för att se till att alla hål är stängda. Klicka på klyftan för att skapa en jämnare maska.
Du är klar med hängande, nu på print prep!