Virtual Reality-spel och gör din kropp en Controller! (Unity + Visual Studio + Kinect + Oculus) (3 / 11 steg)
Steg 3: Använda och Scripting Oculus kamera
Nu använda Oculus paketet är superenkelt. Oculus har redan skapat prefabricerade för utvecklare att använda. De har ett prefab med bara kamerarigg samt en med riggen och en karaktär motor.
BILD 1
Att använda dem bara klicka och dra den till din scen. Jag placerade OVRPlayerController på 0, 2, 0.
BILD 2
Nu försöker du köra spelet. Du ska ha något som ser ut så här:
BILD 3
Dubbel cirkel skärmen är vad kommer att matas till din Oculus, och det bör bli en bild med en 3 dimensionell känsla med linser och headsetet. Denna spelare prefab fungerar normalt för de flesta spel men okänd anledning collider och stel kropp av OVR prefab inte fungerar med spelet. Så har vi ytterligare ett steg. Kombinera FPS Controller med OVR Controller.
Att skapa OVR spelare Prefab
Nu i scenen lägga FPSprefab i projektet genom att söka efter det i mappen tillgångar.
BILD 4
Klicka och dra den in i scenen som du gjorde med OVRPlayer Prefab och placera den på (0, 0, 0).
BILD 5
Nästa dra OVRCamera Prefab in på scenen under huvudet gemensamma för FPSPreFab.
BILD 6
BILD 7
Efter att inaktivera första Person kameran.
BILD 8
OVRCamera riggen är perfekt för denna situation eftersom vi redan har en fungerande spelare vi vill använda. Flytta FPSPreFab (0, 2, 0) och köra spelet. Det bör se ut så här: (och piltangenterna eller "wasd" kommer fortfarande kontrollera förflyttningar och mus/huvud kommer att kontrollera där du ser).
BILD 9
Bra nu när vi vet att det fungerar, vi måste lägga till den stora scenen. Så gå till Arkiv > Öppna scen. Det ska promt du spara denna scen. Spara denna scen och kalla det OVRTest eftersom vi gjort denna miljö till testa OVR biblioteken.
I fönstret öppna scen Explorer gå till mappen scener > Välj sedan Main
BILD 10