Virtual Reality-spel och gör din kropp en Controller! (Unity + Visual Studio + Kinect + Oculus) (5 / 11 steg)
Steg 5: Lägga till slutspelet UI och kontroller
Alla plattformar i spelet är för närvarande barn på objektet problemlösare spel. Detta är hur alla rotationer kan användas på även den nyligen gett upphov till plattformar. Så kan vi enkelt avaktivera dem genom att avaktivera ProblemSolver.
BILD 1
I Game Controller uppdateringsmetod är denna del av koden längst ner:
om (playerHealth.currentHealth < = 0 & &! gameended)
InitializeEndGame();
om (gameended)
{
restartTimer += Time.deltaTime;
// .. om den når omstart förseningen...
om (restartTimer > = restartDelay)
{
// .. sedan ladda den inlästa nivån.
Application.LoadLevel(Application.loadedLevel);
}
}
Vad detta innebär är Visa spelet slut animation duken, som redan har skapats, och efter en viss tid spelet startas om. Nu när i IntializeEndGame metoden lägger till följande rad:
problemSolverObject.SetActive(false);
Så metoden ser nu ut så här:
void InitializeEndGame()
{
startAnim.SetTrigger("EndGame");
spelaren. GetComponent () .enabled = false;
player.rigidbody.useGravity = false;
Ta bort plattformar
problemSolverObject.SetActive(false);
}
Nu när spelet är slut kan vi se slutet skärmen.
BILD 2 OVAN
Okej så alla som är kvar för att gör en nyckel bräde utlösa för omstart och ändra Användargränssnittet för EndGameCanavas att informera användaren om hur starta om spelet.
Om du vill ändra texten upprepa vad vi gjorde med StartUI.
BILD 3 OVAN
BILD 4 OVAN
Koden bakom för omstart spelet händer i metoden Update i spelenhet. Lägg till detta under spelaren hälsa villkorsstyrd.
om (playerHealth.currentHealth < = 0 & &! gameended)
InitializeEndGame();
om (Input.GetKeyUp(KeyCode.Backspace) & &! gameended)
RestartGame();
Så köra spelet igen, och när du dör du bör se vita spelet över skärmen med den nya texten och starta om när du träffar BACKSTEG.
BILD 6 OVAN
Vi är äntligen klar med komponenten Oculus. Nu att genomföra för kontrollerna Kinect!