Web-kontrollerade kvittrande Roomba (8 / 10 steg)

Steg 8: Programmering 3: kvittrande



Denna del av koden var lite svårare än jag väntat. De flesta guider för att lägga till Twitter till Arduino kräver en dator för att göra den faktiska Tweeting. Jag ville inte behöver datorn påslagen för att ta emot uppdateringar från Roomba. Det finns dock en annan utmärkt bibliotek (som vi kan använda att göra Arduino Tweet utan hjälp av en dator. Men är biblioteket utformad speciellt för Ethernet shield. Lyckligtvis dock är Sparkfuns bibliotek för WiFly shield utformad för att enkelt ersätta Ethernet shield biblioteket med minimal kod tweaks. Jag har packat en modifierad version av Twitter biblioteket med koden data överför. Oroa dig inte om du installerar den i mappen bibliotek.

Vi har nu ett Twitter bibliotek som är helt kompatibel med WiFly sköld. För att börja använda biblioteket kommer vi att tillåta det tillgång till vår Twitter-konto genom att klicka här och sedan klicka på "få en token att skicka ett meddelande med OAuth". När vi har beviljat det åtkomst, kommer vi se en webbsida med vad som kallas en oAuth nyckel. Allt vi behöver göra nu är att placera det i "Credentials.h" fil anges. Vi kan nu börja Tweeting med Arduino!

Men här vi hit en annan hake: vi kan inte tweet något som vi redan har tweeted tidigare. Så, Roomba kommer endast att kunna berätta att det är färdigt en gång. Det finns några sätt att komma runt detta:

Lägg en realtidsklocka (RTC) till vår hårdvara och tiden till början av varje Twitter inlägg. Denna metod är dyrare, men kommer att se vackrare på tweets.
-OR-
Läs ett par sensor värden från Roomba att generera ett slumptal. Denna metod är billigare, men det ser inte ganska så trevligt som att använda en RTC till tidsstämpel tweets.
-OR-
Vi kunde också använda Arduino's millis() funktion till taggen på tweet. Detta är de mest tillförlitliga och det enklaste. Men det kommer också att titta fula jämfört med RTC-tidsstämpeln.

För detta Instructable, vi kommer att använda det senare som är det minst svårt och minst kostsamma. Funktionen millis() returnerar antalet millisekunder sedan programmet startades. Vi behöver inte oroa dig numret att få för lång som återställs till noll efter femtio dagar. Den högsta siffran kan vara handlar om 4,32 x10 ^ 9, som är tio siffror. Som för det återställa, behöver vi inte oroa dig dubblett tweets som sannolikheten för en exakt matchning är nästan omöjligt.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Web kontrollerad Wifi LED Tower

Detta projekt är en web kontrollerad LED tower som använder Arduino och Wifi sköld för att ansluta till en webbserver att få kommandon in av användarna. Målet var att göra projektet mobil så det kan tas till visar och ändå tillåta kontroll från webbe...

Intellekten IoT Edison web kontrollerad LED

Detta instructable visar hur kombinera Arduino IDE med node.js, tillgänglig som standard på Edisons Yocto linux, för att fjärrstyra Arduino element, via ett webbgränssnitt. För att uttrycka det enkelt, kan du trycka på en knapp från alla webbläsare a...

Giant Web kontrollerade Rover - inskickad av BayLab för Instructables Sponsring programmet

detta Instructable visar dig hur du sätter en PowerWheels bil till en web kontrollerade rover. Jag ska visa dig hur du sätter även den äldsta, junkiest PowerWheels bil till en snabb telepresence bil.Steg 1: Prepping bilen PowerWheels bilar är inte så...

Web kontrollerade rover

Bygga och leka med robotar är min huvudsakliga guilty pleasure i livet. Andra spelar golf eller skidor, men jag bygga robotar (eftersom jag inte kan spela golf eller åka skidor:-). Jag tycker det är avkopplande och roligt! För att göra de flesta av m...

Web kontrollerade uttaget av Arduino

Jag gjorde en Web kontrollerade uttaget av Taiwan klonade Arduino, som baseras av Arduino Pro Mini och ESP8266-1, är den officiella webbplatsen för denna klon: Webduino = Web x ArduinoVi kan programmera det av enkel HTML, CSS och JavaScript, den har...

LinkitONE Web kontrollerad LED

Någonsin velat göra dig egen web kontrollerade LED? Fick en LinkitONE styrelse? Vill du göra mer än så? då är denna handledning rätt för dig!Här ska jag visa dig steg för steg hur man gör en web kontrollerade ledde med hjälp av LinkitONE styrelsen.St...

Web kontrollerade övervakningskamera

syftet med detta arbete är att visa, hur man bygger övervakningssystem med gränssnittet web-sida. Webbkameran kan stängas i lodrät eller vågrät riktning genom gränssnittet, men bara i området som gränsar sensorer gör att. Sidan kontroll är säkrad med...

Web kontrollerade EggBot

Kontrollera den ursprungliga EggBot via webbläsare!EggBot styrs vanligtvis av Inkscape körs på värddatorn. Om du vill rita en bild på ett ägg, skickar Inkscape en massa kommandon via USB. EggBot är helt öppen källkod, är formatet på dessa kommandon l...

PiTank - en web kontrollerade tank med kanon och direktuppspelad video

PiTank är en web controller tank byggd för en tävling på min skola robotics club. Projektet tog ungefär två veckor för att slutföra med alla 5 gruppmedlemmar deltar i olika aspekter. Dess huvudsakliga projektilen är ping pong bollar (upp till 3). Brä...

Raspberry Pi Web kontrollerad / autonom Robot

Introduktion (uppdaterad 26/12/15)Detta är min första någonsin försök att bygga en web styrd robot med inbyggd i fristående läge. Projektet började som en Arduino Nano baserat kollision undvikande robot byggd för att inspirera lågstadiebarn och utvec...

Web kontrollerade multifunktionella RoboT

Gör en web kontroll multi funktionell robot byggd med minimal hårdvara och grundläggande programmering bygga på populära open source plattform dvs raspberry pi. Förutom grundläggande motorisk kontroll syftar denna handledning till att integrera popul...

Web kontrollerade Holiday House belysning

Detta är en förlängning av ett tidigare Instructable på Permanent semester LED House belysning.Nu när alla lampor är trådbunden upp, utmaningen är att få ute varje semester att ändra mönster. Du kan lägga till några knappar för att välja mellan progr...

Web kontrollerade Arduino LED

Detta instructable visar dig hur man bygger en webb-aktiverade tri-color LED-baserad på en Arduino och WIZnet Ethernet shield, kontrollerbar från valfri webbläsare .Eftersom LED är utsatt kan genom en enkel RESTful web service körs på Arduino färgänd...

Ännu en annan Exploration Rover web-kontrollerade (med Raspberry Pi och Arduino. Android, Iphone, PC, MAC compatible)

Här är en annan exploration rover, byggt i 1 timme eller mindre, utan det krävs. Everthing du behöver finns i förpackningen! Det ger dig grund att bygga och förbättra din egen rover.RaspberryPi med wifi USB-adapter, USB-webbkamera, web-server (apache...

Web kontrollerad LED information Ticker

Projektet var ett samarbete med min rumskompis, vän och kollega hacker rishi2. Bosatt i New York, använder vi båda kollektivtrafik varje dag, så vi trodde det skulle vara häftigt att ha en ticker att Visa buss och tunnelbana gånger från internet. Det...

Treeduino - Web kontrollerade julgran

Treeduino är den kärleksfullt ges till familjen Cross julgran. Med början 2009, kunde besökare till en webbsida sätta lamporna på och av medan du tittar på deras handlingar genom en levande webbkamera feed. Under 2010 tillsammans jag med Jacob Ford....

Webb-kontrollerade 8-kanals Powerstrip

hälsningar, Karl Raspberry Pi entusiaster. Vi håller på att skapa en multi-purpose gadget som är säker på att imponera! Min främsta skälet för att bygga detta till att styra min Christmas lights, men det är bara en av många möjliga användningsområden...

ESP8266 MPSM v.2 DevBoard - huvudbrytaren WIFI Web Power

VARNING! Du kommer att spela med LIVE elnätet! Dödliga zon!Om du inte har någon erfarenhet och är inte kvalificerade för att arbeta med elnätet kommer jag inte ecourage du spela arround!Använd inte det utan tillräcklig kunskap om elnätet kretsar!Anvä...

Hur man gör en fjärrkontroll kännande web-docka av hacka Twitter, Google, Skype, Arduino och bearbetning!

Hur att manipulera ett fysiskt objekt över webben bara genom att använda gemensamma webbtjänster och tillgängliga data feeds, med några lagt till öppen källkod grejer att avkoda och manipulera data, och slutligen använda data för att flytta och styra...