Xtreme Buzzwire-4-2 (Arduino Jam project) (2 / 6 steg)
Steg 2: Schematiskt
Jag föreslår för att använda 2 standard brödunderläggen, eller om du vill, du kan använda vissa proto PCB styrelse och sammanställt allt i 1 plats. Eller kanske du kan göra en Arduino BuzzWire-sköld... I'dd gillar det :-)
För nu kan vi ignorera servo s och Player1/spelare2 stift (analogPin 0 & 1 respektive). Du kan ansluta dessa när handtagen är bygga.
Den signal stiftet från player1's servo på handtaget kommer att gå till digitala pin9, och spelare2 för att pin 10
På en skärbräda, set-up 2 74HC595 SKIFT-register och motstånd till lysdioder... Du kan också lägga lysdioder lägre på skärbräda för att testa innan du sätter dem på plattformen om du vill.
På varje SKIFT-register utgångar Q0 - Q4 används, som representerar kontrollpunkter 1-5 för båda spelarna (IC ansluten direkt till arduino är player1)
Data-pin är ansluten till I/O pin11 på arduino.
Klocka-pin är ansluten till I/O pin12 på arduino.
Spärr-pin är ansluten till I/O pin8 på arduino.
Massor av nyttig information inklusive hur du ansluter 74HC595 finns på http://www.arduino.cc/en/Tutorial/ShiftOut
Anslut ena änden av högtalaren till jag / 0 pin2 på arduino och den andra änden till marken. Inte mycket att förklara här.
På den andra bakbord, inrätta en spänningsavdelare med 8 motstånd av 220ohms, ena änden till marken, andra till 5V från arduino.
Detta kommer att användas att göra 5 checkpoints, start, finish, och wire-berört upptäckt på 1 enda arduino stift per spelare.
Den + 5V-sida senare ansluts till BuzzWire, efter första motståndet börjar därifrån till Finish-kontakten, bredvid kontakterna för checkpoint5, sedan 4 och så vidare ner till 1,
Innan den sista är start-kontakten. (oroa dig inte, hur vi gjorde start-slut och kontrollpunkter kontakter kommer i byggnaden steg!)
Senare när vi gjorde den "variabla ringen" med stålsättakabeln, ansluter vi som till analoga stift 0 och 1. Och tråg en 10 k resistor till marken.
Sista kontakten en potentiometer (10K eller något) i din skärbräda mellan + 5V sv GND och krok sensorpin till arduino s analoga Pin2. Detta kommer att användas för att justera svårigheten (hastighet) av spelet.
Nu låt oss gå ta en kort titt på koden,