3D tryckt BMW Roundel (3 / 9 steg)
Steg 3: Design: del församling
Hur var jag ska sätta ihop bitarna? Jag plockade ut färger-svart och blå i PLA och vitt i ABS. Det var inget speciellt med varje typ av plast som skulle innebära att de inte skulle passa ihop. Så jag bestämde mig att logotypen skulle bestå av en nedre del i vitt som tjänade som en yttre ring, tillsammans med en inre del som bestod av de bokstäver, svarta ringen och mitten blå och vita bit trycks ihop. Du kan se ett diagram av interaktion mellan delar (grå pilar) i den andra bilden ovan. Pilarna menar att en bit kommer att passa in i en annan.
Du kan också se att alla delar förgrena sig ut från den ursprungliga delen (svarta pilar) från steg 2, roundel_main.scad. Detta beror på att varje del, kombineras ihop, gör upp hela. Den hela delen, eller roundel_complete.scad, är den slutliga produkten.
Min design är parametrisk, som är en av Openscads fantastiska funktioner. Detta innebär att det tar en viss uppsättning värden eller parametrar för att skapa alla delar. Dessa värden ligger i roundel_main.scad, är saker som:
roundel_height = 13,2; mm
roundel_diameter = 82. mm
letters_out_distance = 32,1; mm
letters_squish = 0,85; * 100%
letters_rotate = 50,0; grader
Vad detta betyder är att utformningen av en komplex del kan ändras mycket lätt. Om jag ville ha hela delen att vara bara 10 mm lång, skulle sedan jag bara behöva ändra den här filen:
roundel_height = 10; mm
Eftersom alla delar är beroende av roundel_main.scad, skulle de krympa till rätt höjd. Detta beror på att värdet roundel_height används som en variabel i matematiska ekvationer som avgör former i andra filer.
Övre foto kredit
.