3D tryckt BMW Roundel (5 / 9 steg)
Steg 5: Design: komplett församling
Monteringen
Tänkande som en 3D designer ännu? Bra, eftersom vi fortfarande har ett sista steg! Vi måste kontrollera om alla delar passar ihop.
Det är där filen roundel_complete.scad kommer in. Märker hur alla delar i föregående steg var vita, medan några faktiskt skulle tryckas i svart eller blå? Det är bara för att den standard editor färgen som jag in i OpenSCAD är vitt. Men i roundel_complete.scad, jag färgade delar och lagt dem alla tillsammans.
Toleranser
Detta är användbart för att inte bara kontrollera att se om de är rätt storlek, men att se om toleranserna gjordes korrekt. Toleransmätning tillåter mig att kompensera avvikelser i en del-en större tolerans lucka innebär att du kompensera för större delar mer. Linjen:
top_outer_shrink = 0,1; mm
i roundel_main.scad lämnar en lucka på 0,1 mm mellan kanten av svart överdel och en ring runt det (vilket är bra för min skrivare). En av anledningarna till att jag skapade den roundel_complete.scad filen är att titta på klyftan mellan delarna och kontrollera om de passar ihop.
OpenSCAD användare: avkommentera den sista raden i roundel_complete.scad och tryck på F5 för att visa eller ändra denna del. Om det behövs, kan toleranser justeras för att passa din skrivare.
Exploderande församlingen
Men nu ser vi inte bottnar i de blå delarna eller bokstäverna i roundel_complete.scad! Vad händer om de är bud upp? Det är därför jag skapade en sprängskiss av delen i roundel_exploded.scad. Nu jag kan inspektera varje del på egen hand, se medan du fortfarande vad det hela rundeln ser ut. Någonsin tittat på en maskin manual och sett ett exploderade diagram? Det är precis vad det är! Och allt i sprängskiss ser bra, vilket innebar att jag kunde exportera STLs.
OpenSCAD användare: avkommentera den sista raden i roundel_exploded.scad och tryck på F5 för att visa eller ändra denna del.
Kollisioner
Du kanske märker att det finns några konstiga värden i roundel_complete.scad, som-5.01 och 4.98, som är nära ett antal men inte precis där. Anledningen till att dessa värden är inte exakt 5 är eftersom de används för att översätta eller rörliga objekt i 3D-rymden och de försöker att undvika en översättning-inducerad planar kollision. Låter fancy, va?
En kollision är något som kan skapas i nästan varje 3D-modellering program. Det händer när två plan, eller linjer eller kurvor, ockupera exakt samma position. Utan att gå in på detaljer, innebär detta att delar måste kompenseras något från varandra för att undvika ser ostadig och med objekt i samma utrymme. Om du vill se ett exempel på hur en planar korsning ser ut, kolla in den femte bilden (GIF) ovan. Den mellersta delen är vad det ser ut när du vrider kameran runt en planar korsning. Inte bra. Jag undvek att så allt ser bra ut i roundel_complete.scad.
Nu du har plockat upp några designtips (bra för de flesta 3D-modellering program) och vi har fått de delar utformad! På 3D utskrift steg!