Animation 101 - Squash och Stretch (1 / 6 steg)
Steg 1: En kort titt på metoder animation
Dessa dagar, kan animation göras på olika sätt. Den här övningen - bollen studsa - jag kommer använder Macromedia Flash och ritning bildruta-för-bildruta för att illustrera "squash och sträcka" principen, men du kan använda andra metoder. Syftet med denna handledning är inte att ge en grundlig titt på animation utrustning, men här är en sammanfattning av andra metoder och vad du behöver för dem. Du kan fortfarande följa handledning och anpassa det till din valda metod.Traditionell animering:
Detta är den metod jag använder med denna tutorial, men med hjälp av blixt i stället för penna och papper. Det är även känd som bildruta-för-bildruta-animering för det finns ingen automatisk väg av gör inbetweens. Det resulterar i släta, livlig animation.
Om du vill animera med papper och en penna, behöver du ett ljusbord (eller i en nypa, ett ark med plexiglas och en liten lampa) och ett sätt att registrera dina papper. Med andra ord, ett sätt att rada upp perfekt.
Traditionella animatörer uppnå detta med peg bar som kan köpas på konst utbudet butiker eller på nätet. Om du går med den verkliga affären, kommer att du behöva antingen köpa hålslaget animation papper eller animering punch (varken är billigt). Med lite tålamod och kreativitet kan du konstruera en peg kommer att bar för din egen som vara kompatibel med en standard 3-hålslag i stället för ACME standard registrering används i studios.
För att animera, bara högen papperslappar på peg bar och numrera dem som du arbetar så att du kan berätta vilken ordning går de en överblick. Bakgrundsbelysning hjälper du se var din tidigare ritningar finns i förhållande till det du arbetar med för närvarande. När du är bekväm, du kan knäppa dina papper ramar för att få en känsla för hur ett fåtal bildrutor i taget arbetar tillsammans - ungefär som flip böcker du hade som barn!
När du animerar, måste du skanna ramar och sedan rada upp ritningarna ordentligt. Det är så enkelt som uppställning peg hålen i bilderna. Sedan kan du ladda in dem i din programvara val att skapa video från fortfarande ramar.
3D-animering:
Principerna för denna övning kan användas till 3D. Om du är bekant med Maya, 3D Studio Max, Lightwave eller någon annan 3D-animering programpaket, följa med! Om du inte vet programvaran, leta upp några grundläggande tutorials innan du ta itu med detta och de bör förklara grunderna i manipulera primitiver i 3D-rymden. Denna metod är mer som skulptera än traditionell animering är.