Animation 101 - Squash och Stretch (2 / 6 steg)
Steg 2: Koncepten bakom squash och stretch
Nu, dags för lite teori.Om du någonsin har sett någon form av klassisk tecknad, kommer du att märka hur studsiga och squishy tecknen kan vara i i deras rörelse. Squash och sträcka är en av de viktigaste begreppen i animation. Utan det ser animeringen stela och livlös.
I den här övningen ska vi animera en studsande boll. Det är en mycket enkel objekt, men principerna för squash och stretch är mycket starkt närvarande, så är det mycket bra.
För squash aspekten, Tänk på allvar och hur saker reagerar när de faller. Om du tappar en paj, ska det gå "splat" eftersom det är rörliga eftersom det faller men sedan plötsligt träffar en hård yta och kollapsar eftersom det har ingenstans att ta vägen. Animerade objekt följer samma idé, men generellt har mer substans till den. När det gäller våra klumpa ihop sig, när den träffar marken, försöker tillfälligt hålla sig i rörelse även om marken är i vägen. Detta innebär att för ett kort ögonblick i tid, kommer det att ändra sin form (platta ut lite) som vikt träffar en hård yta och tvingas stoppa sin anständiga. Detta bygger också energi i bollen för dess ändring av riktning.
Sträckan är å andra sidan, vad som händer när vår boll tar fart från att hårda ytan igen rebound i en annan båge som den flyttas. Bollen går från något tillplattad horisontellt att skjuta i en annan riktning på grund av den lagrade energin. Detta orsakar det att sträcka ut som det "når" för sin nya destination. Detta är vad som ger karikatyrerna som särskiljande visuella dyker!
Hur är squash och stretch för mer komplicerade animation? Många sätt! Som ett exempel, Tänk på hur du flyttar när du hoppar rakt i luften. Först huka du sig för att bygga energi så du kan hoppa riktigt högt (squash). Då du hoppar och ryggraden rätar ut (stretch). När du landar, din kroppsvikt träffar den fasta ytan och kollapsar igen innan räta ut (igen, squash!). Dessa åtgärder hjälpa visuellt förutse rörelse i animeringen så den flyter.
Squash och sträckan varierar beroende på objektet att vara animerade karaktär. Ju mer styv objektet, den mindre squash och sträcka kommer att närvara.